Мәмбетов феномені
Мәмбетов феномені
Меніңше, ең әуелі қазақтың маңдайына біткен кемеңгер азаматы, ұлттық театр әлемінің көшбасшысы, режиссер Әзірбайжан Мәмбетовтің есімін әкесі Мәдидің Әзірбайжан қойғаны қалай туса да, бейсаналы болсын мейлі, бәрібір түйсігі алдамаған. Бұл расында этноним – бір ұлттың, оғыз түркілердің мықты бір бұтағы әзірбайжан халқының этникалық есімі ғой. Ежелден оғыз-қыпшақ бірге аталады, олар Қорқыт заманынан әріден Каспий маңын мекендеген ежелгі автохон тайпалардың арқауын құраған халықтар. Қазақ салтында жаңа туған балаға бір халықтың немесе мемлекеттің, дәлірегі, мұсылман елдерінің есімін беру, тайпаның, рудың атауын беру салты сирек кездеспейді. Бұған Әзірбайжан, Иранбек, Ирак, Орысбай, Өзбек, Түркпенбай, Дағыстан, Ноғай, Арап, Сартқожа, Арғын, Найман, Керей, Әлім, Дулат, Ойрат т.б. сияқты этнонимдік немесе топонимдік есімдерді беру дәлел. Әзірбайжан Мәмбетов түрік текті, негізі күшті әзірбайжан халқымен бірдей есім иемденіп, сол есіміне бек лайық бекзат болып, қайраткерлігі әрі суреткерлігінің арқасында үлкен кеңістікке шығып, тек асылды мойындайтын өнер әлемінде ірі үлеске, зор табысқа ие болды. Тұтас бір халыққа бөлінген жомарт несібе сияқты Құдайдың оған берген ырыс-несібесі мол, жарқыраған жұлдызы биік, тектілігі айқын азамат, жазмышы күшті жан болып шықты. Белгілі журналист, жазушы Назым Сапарованың «Әзірбайжан Мәмбетов: Даңқ жолы» («Азербайжан Мамбетов: Путь к славе») деп аталатын тұлғатану кітабы жарыққа шықты. Бұл – ғұмырбаяндық, портреттік проза. Кітаптың негізгі идеясы – адалдық, дарын, адал суреткерліктің михнат пен мәртебеге толы өмірдегі, өнердегі жарқын жолын айқара таныту. Қазақтың біртуар жасампаз ұлы, ұлттық сахналық мәдениетті кәсіби биік деңгейге жеткізген, театрда өз жолын қалыптастырған, қазақ елін сыртқа танытқан, Құдай маңдайына жазған өмірін (1932-2009) адал сүрген Әзірбайжан Мәмбетовтің алар орны бөлек. Назым Сапарқызы Әзірбайжан ағаның баласы Адайдың келіншегі, осы көрнекті әулеттің мүшесі болуы себепті қайынатасы туралы сырт көз біле бермейтін деректерді айқындап қана қоймай, талдап та беруі – заңды құбылыс. Әзірбайжан Мәдиұлы қазаққа тән ұлттық қасиет, дегдар мінезбен, дархан көңілмен өзіне алтын асықтай ұл немерелерді сыйлаған келіні Назымға шын риза, ақ пейілмен, туған қызындай еркелетіп: «Назым, саған бәрі рұқсат. Қашанда сенің дегенің болсын!» деп сүйініп айтады екен. Ол кісінің толеранттығы, яғни тағаттылығы шынайы екенін мэтрдің көзін көрген, кеңпейіл табиғатын, шапағатын сезінген ел-жұрт, өнер адамдары жақсы біледі. Текті тұқымдардың құдаласуы бір Құдайдың бұйрығы демеске болмайды. Назымның ата-анасы – қазақ журналистикасында лайықты өз орны бар зиялы, жаны ізгі игі жақсылар. Белгілі жазушы, әдебиет зерттеушісі, сыншы, прозалық және деректі кітаптардың авторы, ұзақ жылдар республикалық ірі басылым – «Социалистік Қазақстан» газетінің бас редакторы болған Сапар Байжанов және республикалық журналдарда қызмет атқарған, танымдық кітаптары жарық көрген Күләш Бейсенбиеваның сүттей ұйыған тату-тәтті отбасында өскен еркесі, сүт кенжесі Назым ҚазМУ-дың журфагін үздік бітірген. Назым тегінде өңі де, мінезі де әкесіне аумай тартқан. Қазақ ССР-і және КСРО Халық әртісі, «Халық Қаһарманы», Астана қаласының құрметті азаматы Әзірбайжан Мәдиұлы Мәмбетов – ұлттық тарихта игі аты қалған, ерен еңбегі елге сіңген харизмасы күшті нартұлға. Назымның тұлғатануға үлес қосқан бұл кітабын оқығанда өмірде аса құнды қасиеттердің қандай боларын, ол жаратылысы дегдар, текті адамдардың бойында қалай көрініс табарын көруге болады. Оның таңдап сүйген жары, балаларының анасы – Ғазиза Ахметқызы Жұбанова. Бұл дағы сирек құбылыс. Қос бірдей кесек дарынның отбасы құрып, білімді ұрпақ өсіріп, шығармашылық тандем құруы қазақ халқының мәдениеті мен өнеріне қосылған зор иігілік, теңдесі жоқ олжа болып шықты. Бұл да бекер құбылыс емесі анық. Адалдық, арлылық, еңбекқорлық, кісілік, жан тазалығы – осының бәрін беру үшін Құдай шын талантты таңдайды екен! Ар-ұят құдайлық болмыс. Бекер кісінің басына бақ қонбайды. Осы кітаптың мазмұнынан менің ұққаным осы, оның үстіне оқырман қауымның алар рухани қорегі де зор болмақ. «Болмасаң да ұқсап бақ, бір жақсыны көрсеңіз» деген Абай өсиеті көкейге орала кетеді. Автор өзінің рухани ұстанымын үнемі айқын да ашық білдіріп отырады: «Жалпы, біз талантты адамдар әрқашанда қорғансыз болғанын тарихтан білеміз. Олар ақпейіл, жақсылық тілеуші, ал олардың алдынан зұлымдық кесе көлденең тұрады; ортаңқол адамдардың үлкен бөлігі өзара топтасып алып, суреткердің жеке басына қарсы жүреді, оны табандарымен таптап жіберуге бар, осы жерде суреткер оларға қарсы тұра алмайды десе болар, себебі олар көп, ал көп қорқытады, терең батырады, олардың оның үстіне бұларды жоғары биліктегілер қолдайды». Мен елордадағы Қалибек Қуанышбаев атындағы музыкалық академиялық қазақ драма театрында 2015-2019 жылдары әдебиет бөлімінің меңгерушісі болып істедім. Өзіме бейтаныс театр әлеміне мені тартқан белгілі кино және театр режиссері, Қазақстанның Халық әртісі Талғат Теменов. Талғат аға 2006 жылы Алматыдағы ТЮЗ-ге осы қызметке шақырғанда барудың сәті түспеген, арада 9 жылдан соң қайта шақырғанда іркілмедім. Қуанышбаев театрында қызмет істеген 4 жылда сахна әлемінің қыр-сырын көріп білдім. Қаллеки театрында 16-18 жылдан бері сахнадан түспей келе жатқан «Ғасырдан да ұзақ күн» атты спектакльдегі режиссер Әзірбайжан Мәмбетовтің қолтаңбасында тұнып тұрған телегей теңіз суреткерлік дау тудырмайды. Бұл Шыңғыс Айтматовтың еншісіне бұйырған шын бақыт! Едігенің рөлін шебер сомдаған Қазақстанның еңбек сіңірген актері Болат Ибраевтың шығармашылық портретін дайындау барысында айтқанын қаз-қалпында келтірейін: «Әзекең мені кабинетіне шақырып алып, «Міне, Айтматов. Оқы!», – деп пьесаны қолыма берді. Спектакльді тапсырар алдында сахнадағы декорация – теміржол рельсінен түсіп келе жатқанда Әзекең: «Абайла! Құлап кетсең Едігені кім ойнайды?», – дегені көкейімде тұнып қалды». Осы жылдары 33-тен аса актердің шығармашылық портретін жазып, республикалық «Ақ желкен» журналында циклдік мақалалар етіп жарияладым. Сұхбат берген актерлердің барлығы дерлік өнер алыбы Әзірбайжан Мәмбетовті әсте айналып өтпейтін. Ұлы режиссер туралы әрқайсысының нақты деректерін мақалаларымда толық келтіруді өзіме мәртебе санадым. Мұның түбінде шынайы талантқа, ұлтымыз үшін жан аямай көп қызмет қылған айтулы тұлғаға қадір тұту, биік тағзым жатса керек. Автор Әзірбайжан Мәмбетов пен оның асыл жары, атақты композитор Ғазиза Жұбанованың кісілік келбеттерін, суреткерлік тұғырын, образдарын беруде шындықтан ауытқымайды, реалистік стильмен береді. Нағыз зиялы адамдар туралы оқу – оқырман үшін ұлағатты іс. Бұл адамдар дарын, жігер күшімен, қайраткерлігімен, ізге болмысымен жас ұрпаққа үлгі болуға әбден лайық. Мысалы, Ғазиза Ахметқызы туралы бір ғана деректен оның қандай дегдар, текті адам екені білініп-ақ тұрған жоқ па? «Режиссердің жұбайы ешқашан Әзеке жұмыс істейтін театрдың қожайын әйелі рөлін өзіне өлшеп көрген жоқ. Ол оның жұмысына, әріптестеріне және достарына зор құрметпен қарады. Бұдан бөлек, Әуезов театрына келген кезде өзіне назар аудартпауға тырысатын»; «Ғазиза Ахметқызы күйеуінің көптеген спектакльдеріне музыка жазды және өзіне айрықша қарым-қатынас талап етуге құқылы да болатын. Бірақ ол әрдайым өзін өте қарапайым ұстайтын, себебі ата-анасынан алған тәрбиесі кеудесін керіп, өзіне артықшылықтар талап етуге рұқсат етпейтін». Әзірбайжан Мәмбетов Әнуар Әлімжановтың аттас романы бойынша «Жаушы» атты көркем фильмді 1980 жылы Семей облысы, Абай ауданының Арқат ауылында түсірді. Фильмге көпшілік көріністерге ел-жұрт жинағанда Бұршақбай ағам біздің Құндызды ауылынан 70 шақырым алшақ Арқатқа асқан энтузиазммен аттанғаны, жарты айдай актерлік ойынға қатысып, балаша мәз болып, қуанып оралғаны ойымда қалды. Қазақтың айтулы актері Жамбыл Құдайбергенов басты рөлге түскен тамаша фильм қазақ киносының алтын қорына лайық туынды. Сондай-ақ Әзірбайжан Мәмбетов түсірген классик жазушы Әбдіжәміл Нұрпейісовтің «Қан мен тер» трилогиясының өте шебер экрандалғаны шындық. Кино әлеміне менің таласым бар, көңілім күпті. Белгілі кинорежиссер Болат Шәріптің идеясымен Мағжан Жұмабаевтың «Шолпанның күнәсі» атты әңгімесінің киносценарийін жазу мәртебесі маған бұйырды. «Кінәратсыз күнә» атты фильмнің тұсаукесері 2005 жылғы 3 шілдеде Алматыда «Цезарь» кинотеатрында өтті. Премьераға Назымның анасы Күләш тәтем және анамның сіңлісі Биғайша тәтем келіп, тәтелерім риза пейілмен ақ батасын берген болатын. Интеллектуалды қуат күшін, нағыз суреткерлігін бағалап, шіркін, сценарий авторы мен болып Әзірбайжан ағамен бір көркем фильм түсірсе ғой деп ойлап жүретінмін. Ол кісімен тіл табысып кетер рух туыстығына түк күмәнім жоқ. 2008 жылы қыркүйек әлде қазан айында Әзірбайжан Мәдиұлы мен Хорлан Ықсанқызының үйіне Назым мен Адай ертіп апарды. Әзірбайжан аға 1986 жылғы Желтоқсан оқиғасында басына тиген ауыр жарақат кесірінен инсульт алған кезі. Көп сөйлемейді, тек «Идиот» деген сөзді бірер мәрте зілсіз айтты. Сөзінің мәтеліне айналып кеткені сезілді. Көзқарасынан Адай мен Назымға деген әкелік мейірбандық көрдім. Әттең, әзиз ағаның аттан түскен, қартайыңқырап қалған, ел абызының еңкейген шағы екен. Көкейімдегі киножобаның енді жүзеге аспасына іштей аһ ұрып, өкінгенім бар. Қаллеки театрында жақын танысқан, осы театрдың көркемдік жетекшісі Талғат ағаның тапсырмасымен шығармашылық портретін жазып, «Айқын» газетіне 2019 жылдың қараша айында жариялаған әйгілі опера әншісі Хорлан Қалиламбекова ханымды жүзбе-жүз алғаш көруім. Қазақтың біртуар ұлы Әзірбайжан Мәмбетовтің адами бейнесін дөп айқындайтын Назым айтқан мына шындық: «Ол биліктен ештеңе: ешқашанда пәтер де, машина да, саяжай да сұрамағанына мақтанатын. Өзінің адалдығына риза болатын, фамилиясына көңілі толатын. Өз өмірінде әкем ешуақытта ақша қуып кеткен жоқ, театрдан немесе киностудиядан түк алып шыққан емес. Оның қолдары әрқашан бос шығатын. Өйткені ол ар-намыс, талант және абырой, қадір-қасиетін ардақ тұтты». Шын адал адамдарды өз пайдасын білмес ақымақ санайтын қоғамда тұлғалық тұғырды иелену қиынның қиыны. Жамандар жақсыны өткізбеуге, қолдарынан келсе күйретіп, жойып жіберуге жанын салады. Бірақ шын талантты тылсым күштер арқылы қорғап-қолдайтын, жебейтін бір Құдай екені ақиқат. Құдайдан басқа жанашыры жоқтың қасы, сүйемелсіз, шығармашылықпен айналысуға аса бір жағдайы болмаса да азға қанағат қылып, жаны құлай сүйген ісінен бас тартпаудың құдіретін сезіну екінің біріне бұйыра бермес бақ. Әзірбайжан Мәмбетовтің өмір жолында қас жақсыны көре алмайтын, оның биік жұлдызын кешіре алмайтын қысастық пен күншілдіктің кесірінен туған небір кедергілердің соңы тұс-тұсында керемет өрлеумен, биік самғаулармен алмасып отырды. Бұл расында шығармашылық тұлғаның Құдайдан басқа жанашыры жоқ дегенді анық білдіретін құбылыс. Алайда өмірде мұнан артық қандай игілік бар?!
Айгүл КЕМЕЛБАЕВА, жазушы, «Дарын» Мемлекеттік жастар сыйлығының лауреаты