Ебі жоқ дәрігердің емі жоқ
Ебі жоқ дәрігердің емі жоқ
Емханаға адам еріккеннен бармайды. Жаны қысылып, дертіне шипа іздеп баратыны түсінікті. Ал сонда өзіне қажет көмекті ала алмай қиналатындар қаншама. Бұл сөзімізді жақында ranking.kz сайты жариялаған статистикалық дерек дәйектей түседі: аталған сауалнамаға қатысқан қазақстандықтардың 14 пайызы пандемия кезінде медициналық көмек ала алмағанын айтқан. Ал респонденттердің 9 пайызы ауруханалардағы медициналық көмектің сапасына мүлде көңілі толмайтынын білдірген.
Індеттің денсаулық сақтау саласын шатқаяқтатқанын теріске шығара алмаймыз. Бар күш тек індетпен күреске жұмсалды, десе де халықтың емханалар мен дәрігерлердің жұмысына көңілі толмауы тек пандемияның салдарынан деуге келе ме?Пандемияға дейінгі ахуал
Пандемияға дейінгі әлеуметтік зерттеулерде де денсаулық сақтау саласының сапасы мен қолжетімділігіне көңілі толмайтындардың үлесі біршама екенін аңғаруға болады. Денсаулық сақтау жүйесіндегі қордаланған мәселелерді реттеу үшін әр жылдары түрлі мемлекеттік және салалық бағдарламалар да қабылданды. Таратып айтар болсақ, денсаулық сақтау саласын реформалау мен дамытудың 2005-2010 жылдарға арналған мемлекеттік бағдарламасы, ана мен бала өлімін азайту жөніндегі 2008-2010 жылдарға арналған салалық бағдарлама, қан қызметін жетілдіру жөніндегі шаралар туралы 2008-2010 жылдарға арналған салалық бағдарлама, 2011-2015 жылдарға арналған «Саламатты Қазақстан» мемлекеттік бағдарламасы; 2016-2019 жылдарға арналған «Денсаулық» мемлекеттік бағдарламасы, 2006-2010 жылдарға арналған ЖҚТБ індетіне қарсы іс-қимыл жөніндегі салалық бағдарлама, кардиологиялық және кардиохирургиялық көмекті дамытудың 2007-2009 жылдарға арналған салалық бағдарламасы, 2008-2016 жылдарға арналған «Салауатты өмір салты» салалық бағдарламасы, онкологиялық көмекті дамытудың 2012-2016 жылдарға арналған салалық бағдарламасы. Десек те, осы бағдарламалардың барлығы саладағы қордаланған мәселені реттеуге жеткіліксіз болды. Одан кейін Әлеуметтік медициналық сақтандыру жүйесі қолға алынды. Бірақ сақтандыру қорының жұмысы да ақсап тұрғаны байқалады. Мұның өзі жеке тақырыпқа сұранып тұрған үлкен проблемалық мәселе. Әлеуметтанушы маман Ольга Симакова 2019 жылы жүргізілген сауалнама бойынша денсаулық сақтау жүйесіне қатысты қалыптасқан көзқарас екіұшты болғанын айтады. – 2019 жылы жүргізілген сауалнамаға сәйкес, 18 жастан асқан қазақстандықтардың әрбір 8 немесе 12 пайызы көбінесе жекеменшік медициналық орталықтарға жүгінеді. Сонымен қатар денсаулық сақтау жүйесіне қатысты қалыптасқан көзқарас та екіұшты болған: денсаулық сақтау жүйесінің жай-күйі және іске асырылып жатқан реформаларға қанағаттанатындардың үлесі 35 пайыз болса, көңілі толмайтындардың үлесі 32 пайыз және жауап беруге қиналатындардың үлесі 31 пайыз болған. Бірақ бұл жағдай тұрақсыз әрі пандемияға дейінгі көрсеткіш. Одан кейін мұндай әлеуметтік зерттеулер жүргізілген жоқ, – дейді әлеуметтанушы, «Стратегия» әлеуметтік және саяси зерттеулер орталығы» қоғамдық қоры жобасының үйлестірушісі Ольга Симакова. Ал пандемия кезінде шешімін таппаған мәселенің барлығы айқын сезіле бастады. Кадр тапшылығы, медициналық аппараттардың жетіспеушілігі сияқты мәселелер індетпен күрес кезінде денсаулық сақтау саласын тығырыққа тіреді. Қоғам белсенділері мен халық өздері қаражат жинап, өкпені жасанды желдету аппараттарын шет елден алдырғаны да осының бір дәлелі.Пандемия кезіндегі жағдай
Ranking.kz сайтында жарияланған наурыз айындағы сауалнама қорытындысы бойынша, респонденттердің 32,7 пайызы мемлекеттік емханалардағы медициналық қызметтің сапасына қанағаттанған, бұл бір жыл бұрынғы көрсеткіштен 4 пайызға төмен. Азаматтардың 9 пайызы мүлде көңілі толмайтынын жеткізген. Ал денсаулық сақтау саласындағы мемлекеттік қызметтердің қолжетімділігіне респонденттердің 39,6 пайызы қанағаттанарлық деп баға берген, 51,3 пайызы ішінара қанағаттанды, ал 6,6 пайызы қызметтердің мүлде қолжетімсіз екенін айтқан. Бір қызығы, денсаулық сақтау саласындағы мемлекеттік қызметке қала тұрғындарына қарағанда ауыл тұрғындарының көбірек көңілі толады екен. Айта кету керек, 2020 жылы ел халқының 13,7 пайызы денсаулық сақтау ұйымдарының қызметін пайдалана алмаған. Олардың ішінде 40 пайызы өзін-өзі емдеген, 22,2 пайызы ұйымдарда маман жоқ екенін, 18,8 пайызы кезек күту тым ұзақ екенін, 12,1 пайызы дәрілер тым қымбат болғанын, 7,6 пайызы емделмеу туралы шешім қабылдағанын, 5,9 пайызы дәрінің көмегіне сенбейтінін және емханаларда нашар қызмет көрсетіледі деп есептейтінін, 3,8 пайызы денсаулық сақтау мекемелерінің алыстығын және оған жету мүмкін емес екенін, 2,2 пайызы керекті дәрі-дәрмек жоқ болғанына шағымданған. Сөзімізді нақты мысалмен өрбітсек, Нұр-Сұлтан қаласының Мәди Жарас есімді тұрғыны алдын ала жазылып барған мемлекеттік емханадан қажетті көмек ала алмағанын айтады. – Пандемия кезінде магниттік-резонанстық томография (МРТ)-ға түсемін деп, елордадағы емханалардың біріне алдын ала жазылған едім. Алайда белгіленген уақытта сол жерге барғанымда, дәрігерлер мені шатастырып МРТ-ға емес, компьютерлік томографияға жазып қойғандарын, аппарат алдын ала әзірленуі керек болғандықтан, қазір қаралу мүмкін емес екенін айтып, шығарып салды. Бір қызығы, өздерінен кеткен қателікке қызметкерлер де еш қымсынбады. Жұмыстан сұранып, бар шаруамды ысырып келгенде осылай болды, ертеңінде амалсыз ақылы орталыққа қаралдым. Мемлекеттік емханаға барғанда адамдарды қабылдау кезінде белгілі бір жүйе жоғын байқадым. Адам өте көп, оған қоса ол кезде індет тым асқынып тұрған еді. МРТ, КТ-ға түсуге келгендер мен ПТР тест қорытындысын алуға келгендердің бір жерде кезекте тұрғаны қатты таңғалдырды, – дейді ол. Ал медицина сарапшысы Әли Нұрғожаев денсаулық сақтау саласындағы проблемаларды жоққа шығармайды, дегенмен біржақты баға беруге болмайтынын да алға тартады.
Әли НҰРҒОЖАЕВ, денсаулық сақтау саласының сарапшысы:
Біржақты кесіп айтуға да, мәселені жоққа шығаруға да болмайды – Ең алдымен пациент әрдайым медициналық көмекке мұқтаждығын объективті бағалай алмайтынын, нақты қандай көмек қажет екенін дөп басып айта алмайтынын ескеру керек, яғни тек осындай сандар мен статистикалық мәліметтер арқылы біржақты кесіп айту жөн бола бермейді. Сондай-ақ медициналық көмектің қолжетімді бола бермеуі ЭЫДҰ-ға мүше елдерді қоса алғанда, барлық елде бар. Сондай-ақ бұл мәселе учаскелік дәрігерге және бейінді мамандарға алдын ала жазылу, функционалды, сәулелі және өзге диагностикаға кезек, жоспарлы емдеуге жатқызуды күту, жаңа және қымбат тұратын технологияларды квоталау (кейбір стенттер, транспланттау, протонды терапия) сияқты көмек көрсетудің барлық деңгейлерінде кездесетінін атап өткен жөн. Алайда мұнымен еліміздегі медициналық көмектің қолжетімділігіндегі проблемаларды жоққа шығаруға да болмайды. Ең алдымен тәуелсіз жалғыз фактор – географиялық ерекшелік. Елді мекендер мен қалаларың бір-бірінен тым алыс орналасуы кейбір медициналық көмекті дер кезінде алуға кедергі келтіреді. Канада, Австралия сияқты елді мекендері бір-бірінен шалғай орналасқан, үлкен аумақты алып жатқан мемлекеттер телемедицина мен медициналық логистиканы дамыту арқылы мәселені шешіп отыр. Екіншіден, кадр тапшылығы. Сандық, сапалық жағынан да. Бұл – болашақ дәрігерлерге білім беру жүйесінен бастау алатын өте күрделі проблема. Үшіншіден, денсаулық сақтау жүйесін қаржыландыру мәселесі (яғни ӘМСҚ кірістері). Тариф мөлшері, қызмет көлемі жағынан алғанда да халықты толық қамти алмайды. Төртіншіден, капиталды қаржыландыру денсаулық сақтау жүйесінің қолжетімділігіне белгілі бір дәрежеде шектеу қояды. Мәселен, 1 миллион халыққа шаққандағы компьютерлік томографтардың саны Ресейдегі көрсеткіштерден бірнеше есе, АҚШ пен ЭЫДҰ елдерінен он есе аз. Пандемиядан түйген өзекті мысалдардың бірі – медициналық газ жүйелерімен жабдықтау әлі шешілген жоқ. Алайда, мемлекеттік бағдарламалар алдағы 3-4 жылда денсаулық сақтау ұйымдарының стандартқа сәйкес 100 пайыз жабдықталатынын уәде етеді. Бесіншіден, процестерді ұйымдастыру және ресурстарды бөлу мәселелері. Жоғарыда аталған барлық факторды жолға қойсақ, жүйені ашықтыққа, есеп беруге дағдылануға, теңдікке, игілік мен ресурсты бөлудің дұрыс ұйымдастыра отыру арқылы медициналық көмектің қолжетімділігін айтарлықтай жақсартуға болады. Осы бағытта жасалған жобаларымыз да бар. Жүйенің ашықтығы деген мәселеге тоқталсақ. Денсаулық сақтау саласында бармақ басты, көз қыстылық көп екені де жасырын емес.