Корея асқандарға жаңа жүйе қорған бола ала ма?
Енді қазақстандықтар Оңтүстік Кореяда заңды түрде жұмыс істей алады. Жақында Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрлігі екі ел осы мәселеге қатысты келісімге келгенін мәлімдеді.
Бұған дейін келісімге келудің реті келмесе, Кореяда заңсыз жұмыс істеп жүрген қазақстандықтардың елге қайтарылатыны айтылған болатын. Себебі Оңтүстік Корея заңсыз еңбек мигранттарына қатысты қатаң шара қолдана бастаған еді. Оған қоса, ол жақта жүрген отандастарымыздың бір емес, бірнеше рет басы дауға қалғаны, тіпті қайғылы оқиға да жиілегені сан мәрте мәселе ретінде көтерілген болатын.
Жалпы, Оңтүстік Кореяда заңсыз жұмыс істеген немесе жұмыс істеп келген азаматтардың оқиғасы, сұхбаты бұған дейін аз жарияланған жоқ. Дегенмен мәселенің түп-тамырына бір тоқталып, Employment Permit System жүйесі туралы зерттеп көруді жөн көрдік.
«Арқа жайлы болса, арқар ауып несі бар?..»
Сыртқы істер министрлігінің былтырғы мәліметтеріне сәйкес, Оңтүстік Кореяда шамамен 7-8 мыңға жуық отандасымыз заңсыз жұмыс істейді. Олар туралы оқтын-оқтын түрлі жаңалық та тарап жататын: бірі оқыс оқиғаға тап болса, енді бірі тәртіп бұзып, назарға ілігетін.
Мәселен, былтыр Оңтүстік Кореяда шекарадан заңсыз өтпек болған Қазақстанның екі азаматы қамауға алынған болатын. Олардың бұл әрекеті сол елде үлкен шу көтергені де есте. Екеуі де отбасын асырау үшін жұмыс істеуге келгендерін айтқан.
2019 жылы Оңтүстік Кореяның Чханвон қаласында 20 жастағы Қазақстан азаматы 7 жастағы баланы көлікпен қағып, оқиға орнынан қашып кеткен. Келесі күні ол Өзбекстан арқылы елге оралды. Сол кезде Оңтүстік Корея ол азаматты экстрадициялау туралы Қазақстан Үкіметіне өтініш білдірді. Жігіт қылмысын мойындап, өз еркімен Кореяға кетті, қазір түрмеде отыр.
Еңбек етіп жүріп қаза тапқан, оқыс оқиғаға тап болған отандастарымыз да болды, денесін қайтару үшін халық жылу жинағаны да есте.
Жалпы, Оңтүстік Кореяда заңсыз еңбек етіп жүрген қазақстандықтарға қатысты талай жыл бойы мәселе көтеріліп келді. Мәселен, Мәжіліс депутаты Елнұр Бейсембаев 2020 жылы депутаттық сауал жолдап, бұл елде жасырын еңбек етуші азаматтарымыздың құқықтары мүлдем қорғалмағанын, кейбір отандастарымыз ауру мен жарақаттан қайтыс болып кеткенін, медициналық және әлеуметтік көмек алуға ешқандай мүмкіндіктері жоқ екенін айтқан болатын. Депутат бұл елге азаматтармыз туристік визаны пайдаланып, жасырын баратынын да сөзге қосыпты.
– Ұлттық Банктің ресми мәліметінше, 2012 жылдан бастап 2019 жылға дейін Оңтүстік Кореядан Қазақстанға аударылған ақша көлемі 1,7 миллионнан 105 миллион АҚШ долларына дейін өсті, яғни 60 есеге ұлғайған, – деген дерек те келтірген.
Бұл тенденция сақталатынын және тек дамитынын айтқан депутат азаматтарымыз, оның ішінде жастар қиындықтарға қарамастан, осы елге ақша табуға баратын жастардың толқынын тоқтата алмайтынымызды, сондықтан басқа нақты шара қабылдау керек екенін назарға салған болатын.
Қазақстандықтардың Оңтүстік Кореяға заңсыз көшуі туралы еңбек жазған әлеуметтанушы Ботагөз Рақышева негізінен жұмыс істеуге 20-30 жас аралығындағы жас жігіттер кететіні туралы айтады. Олардың көбі елдің оңтүстік өңірлерінен кетеді екен. Еңбек жағдайларына байланысты ерлердің күнделікті табысы 100 доллар және одан жоғары, әйелдердікі 50 доллардан басталатыны да әлеуметтік зерттеуде көрсетілген.
Былтыр депутат Нартай Сәрсенғалиев те еңбек мигранттарының мәселесін көтеріп, Премьер-Министр Әлихан Смайыловқа депутаттық сауал жолдады.
– Еңбек миграциясы қазір өте өзекті мәселеге айналды. Өзге елге жұмыс іздеп кеткен қазақстандықтардың саны мыңдап саналады. Арқа жайлы болса, арқар ауып несі бар? Жалақыға жарымай, табақтай дипломына лайықты жұмыс таппай, қымбатшылықтың қамытын киіп, әлеуметтік әділетсіздіктің зардабын тартқан қазақ жастары қазір әлемнің әр түкпірінде қара жұмыс істеуге мәжбүр. Оларды сөгуге ешкімнің құқығы жоқ. Қазір сол азаматтарымыз заңдық тұрғыда еш қорғансыз қалып жатыр. Оның бір дәлелі – Оңтүстік Кореяда еңбек етіп жатқан отандастарымыз, – деген еді депутат.
Нартай Сәрсенғалиев Оңтүстік Кореяда еліміздің 9 600 азаматы заңсыз еңбек мигранты болып жұмыс істейтінін, бірақ ресми сандар шынайы жағдайдан алшақ екенін, себебі қазір Оңтүстік Кореяда 20 мыңға жуық қазақстандық жүргенін алға тартқан депутат бұл деректі отандастарымыздың басын біріктіретін орталықтар растайтынын айтып, сөзін негіздеді.
– Еңбек құқығы қорғалмайды, заңға сүйеніп жұмыс берушіден өз құқығын талап ете алмайды. Салдарын санамалап айтсам, сұмдық. Мәселен, 57 жастағы қазақстандық Оңтүстік Кореяға еңбек мигранты болып барып көз жұмғанда, оның денесін әкелу үшін туыстарының жылу жинап кеткені есімізде, одан бөлек, сол елдегі өндіріс орындарында қолынан айрылған, басқа да жарақат алған отандастарымыз маған арыздарын айтты. Себебі оларға ешкім өтемақы төлемейді, қажет десе, жұмыс беруші оларды заңсыз еңбек мигранты ретінде құзырлы орындарға ұстатып жібере алады, – деді Нартай Сәрсенғалиев.
Отандастарымыздың құқығының қорғалмауының себебі – екіжақты келісімшарт негізінде берілетін Е-9 уақытша еңбек визасының берілмеуі екенін айтқан еді сол кезде. Сонымен қатар Еmployment Permit System – EPS («Еңбек рұқсаттары жүйесі») шетелдіктерді жұмысқа орналастыру жүйесіне Қазақстан неге қосыла алмай келетіні беймәлім екеніне де тоқталған болатын. Екі ел арасында жүргізілген келіссөздерден де нәтиже жоқ екенін жасырмады.
Ал Үкімет осы аралықта аталған елмен бірнеше рет келіссөз жүргізіп, көп ұзамай нәтиже болатынына сендірген еді.
«Жыр» болған келісім
Былтыр Премьер-Министр Әлихан Смайыловтың төрағалығымен өткен Үкімет отырысында Көші-қон саясатының 2023-2027 жылдарға арналған тұжырымдамасын іске асыру барысы қаралды. Тақырып шеңберінде Премьер-Министрдің орынбасары – Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрі Тамара Дүйсенова баяндама жасады.
7 бағытта жүзеге асып жатқан көші-қон саясатының бесінші бағыты – шетелде еңбек етіп жүрген Қазақстан азаматтарының еңбек құқықтарын қорғауға қатысты екен.
– Сыртқы істер министрлігінің деректеріне жүгінсек, биылғы бірінші тоқсандағы есеп бойынша Қазақстанның 194 мыңнан астам азаматы шетелде жұмыс істеп жүр. Біз Түркия, Біріккен Араб Әмірліктері, Ұлыбритания және басқа да елдермен ондағы Қазақстан азаматтарының еңбек құқықтарын қорғайтын жаңа келісімдерге бастамашылық ету үшін қосымша шаралар қабылдадық. Азаматтарымыз Оңтүстік Кореяда жұмысқа заңды түрде орналасуы үшін Қазақстанды «Еңбекке рұқсат беру жүйесіне» (Employment permit System – EPS) қосу мәселесі пысықталып жатыр, – деп айтылған еді сол отырыста.
Кейіннен 21 қыркүйегінде Қазақстан Үкіметінің мүшелері Кореяның Қазақстандағы Елшісі Чон Тэ Икоммен кездесті, EPS жүйесі мәселелері бойынша бірқатар мәселе талқыланды.
Ал 10 қазанда Қазақстанның Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрлігі Оңтүстік Кореяда заңсыз жүрген отандастарымыздың құқығын қорғау туралы келісім жобасын әзірледі. Қазақстан Үкіметі енді бұл құжатты Оңтүстік Корея Үкіметіне тапсырғалы отырғаны хабарланды.
– Биыл 26 сәуірде Сеул қаласында дипломатиялық мәселелер бойынша консультациялардың 7-раундын өткізу барысында бірқатар мәселелер, оның ішінде Кореядағы Қазақстан азаматтарының құқықтары мен мүдделерін қорғау мәселелері талқыланды. Қазір Кореяда заңсыз жүрген Қазақстанның азаматтары жұмыс берушілер немесе басқа жергілікті жұмысшылар тарапынан кемсіту жағдайларына тап болса, оларға заңдық көмек беретін Кореяның шетелдік жұмысшыларды қолдау орталықтарының қызметіне жүгінеді. Бұл орталықтар Кореяның құзыретті мемлекеттік органдарымен бірлесіп тексеріс шараларын жүргізуге, құқықтық қолдау көрсету өкілеттігіне ие, – деп Әлихан Смайылов ресми мәлімдеме жасады.
Енді міне, «жыр» болған жүйеге байланысты екі ел арасында, ақыры келісім орнады. Бұл туралы жақында Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрлігі хабарлады. Шешуші келіссөз онлайн форматта өткен. Кездесуге Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрлігі Көші-қон комитетінің төрағасы Асқарбек Ертаев, Халықаралық ынтымақтастық және интеграция департаментінің директоры Саадат Асансейітова және Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрлігі Көші-қон комитетінің директорының орынбасары Саадат Асансейітова мен Корея Республикасының еңбек және жұмыспен қамту Myung Sung Hong қатысқан. Екі ел EPS орталығын ашу мүмкіндігін талқылап, еңбек көші-қоны аясында екіжақты ынтымақтастықты кеңейтуге дайын екенін жеткізген.
Employment Permit System – ол қандай жүйе?
Корея Республикасындағы орта және шағын кәсіпорындарда жұмыс істеуге рұқсат беретін EPS (Employment Permit System) жүйесі 2004 жылғы 17 тамызда күшіне енген екен. Бұл қадамға баруға елдегі жағдайдың шиеленісіп кетуі себеп болыпты.
1980 жылдардың аяғында, кәсіби емес шетелдік мигранттар Кореяға ағыла бастаған, сөйтіп Корея Үкіметі 1994 жылы «Өнеркәсіптік тәжірибе жинаушылар жүйесі» енгізілген кезде шетелдік жұмысшылар туралы заң жобасын заңдастырады. Дегенмен мәселе түпкілікті реттелмейді, сөйтіп ел депутаттарының қызу пікірталасынан кейін 2003 жылдың маусымында «Шетелдік жұмысшыларды жұмыспен қамту туралы» заң қабылданып, 2004 жылдың 17 тамызында EPS жүйесі қолданысқа енгізілген.
Әуелде айтып өткеніміздей бұл жүйе аясында көптеген мемлекет Оңтүстік Кореямен келісімге келген. Мәселен, Қырғыз Республикасының еңбек, көші-қон және жастар министрлігі Корея Республикасының жұмыспен қамту министрлігімен 2008 жылы EPS бағдарламасы бойынша меморандумға қол қойған. Еңбек мигранттарының мәртебесі мен материалдық жағдайын реттейтін келісімшарттың арқасында 15 жыл ішінде 27 мың өзбекстандық және 5 мыңнан астам Қырғыз Республикасының азаматы Кореяда заңды түрде жұмыс істеуге мүмкіндік алған. Қазір Оңтүстік Кореяның еңбек нарығында өзбекстандықтар үшін жыл сайын 3,2 мың жұмыс орны қарастырылса, Қырғыз Республикасы үшін – 1 800 жұмыс орны бөлінеді екен.
EPS жүйесіне жауапты орган Кореяның Мемлекеттік адам ресурстарын дамыту қызметі (HRDK) 2011 жылдың 2 мамырында БҰҰ-ның «Мемлекеттік қызмет» саласындағы байқауында бірінші орын алған.
Жалпы, бұл жүйе бойынша шетел азаматтарын жұмысқа жалдаудың бастапқы кезеңі 3 жыл, одан әрі тағы 1 жылға және 10 айға ұзарту мүмкіндігі бар. Нәтижесінде, 4 жыл 10 ай жұмыс істеуге мүмкіндік береді. Егер қызметкер тек бір кәсіпорында жұмыс істесе, онда еліне қайтқаннан соң 3 айдан кейін тағы 4 жыл 10 айға жұмыс істеуге келе алады. Егер қызметкер жұмыс орнын өзгерткен болса, бірінші жұмыс мерзімі аяқталғаннан кейін ол EPS бағдарламасына құжаттарды қайта тапсырып, корей тілінен емтихан тапсыруы керек. Бұл емтихан жеңілдетілген сынақ саналады және тапсыру үшін күнделікті өмірде қолданатын қарапайым сөздерді білген жеткілікті. Барлығы 200 балдың ішінен емтиханнан сәтті өтті деп санау үшін 80 балдан жоғары балл алу керек.
Жалпы, EPS артықшылығы ретінде еңбек мигранттарының медициналық сақтандыру, жинақтаушы зейнетақылық сақтандыру, жұмыстан босату төлемдерін сақтандыру және басқа да жәрдемақылар сияқты сақтандырудың түрлерін қамтитын әлеуметтік пакеттермен ала алатыны айтылады.
Атап айтқанда, мемлекет жалақыны сақтандыру, жұмыстан босату жәрдемақысын сақтандыру, медициналық сақтандыру, жинақтаушы зейнетақы жүйесі, жұмыскерді жұмыс орнына байланысты зақымдану мен аурулардан сақтандыру, өндірістегі жазатайым оқиғалардан сақтандыру және жұмыссыздықтан сақтандыру сияқты төлемдер мен өтемақыларды міндетті түрде төлейді.
Екіншіден, келісімшартқа қол қойылғаннан кейін Кореяның Еңбек министрлігінің өкілдері көші-қон процесіне жеке делдалдар мен брокерлерді қоспай, әуежайда мигранттарды өздері қабылдайды. Корея үкіметі мигранттарды іріктеуге, олардың одан әрі орналасуына тікелей жауапты болады, болашақта кері әуе билетін сатып алу үшін жағдай жасалады.
Үшіншіден, еңбек заңнамасы тұрғысынан басқа елден келген жұмысшыларды алалауға тыйым салынады. Сонымен қатар жұмыс орнын өзгертуге мүмкіндік береді. Бұған қоса, жергілікті полицияға арыздана алады.
Мүмкіндік пе, қауіп пе?
Оңтүстік Корея да EPS жүйесінің нормалары елге пайда әкеледі деп есептейді екен. 4 жыл 10 ай және одан да көп уақыт бойы жұмыс істейтін мигранттар болашақта Корей тауарлары мен мәдениетін, өнерін дәріптейтініне сенімді.
Қырғыз Республикасының көзқарасы бойынша да еңбек мигранттары қайтып оралғаннан кейін ұлттық экономиканың өсуіне ықпал етеді. Шетелде жұмыс істейтін мигранттар озық әдістер мен технологияларды меңгеріп, өзі еңбек еткен салада мол тәжірибе мен білім жинайды деп есептейді екен. Дипломатиялық маңызын да жоққа шығармайды. Сонымен қатар Кореяға барған әрбір жұмысшы орташа есеппен 1 500 доллардан кем емес жалақы алатынын ескеріп, бұл Қырғыз Республикасындағы шағын зауытында 6-7 адамға беретін жалақымен тең екені айтылады. Басқаша айтқанда, бұл шетелден елге түскен тікелей инвестициялар ағыны сияқты әсер етеді. Сондықтан көрші ел Оңтүстік Кореяда жұмыс істейтін азаматтарының санын, керісінше көбейтуге мүдделі болып отыр. Жалпы, көрші Қырғыз Республикасының баспасөзіне шолу жасасақ, бұл жүйенің қырғыз азаматтарына тиімді болғаны туралы жиі жазылған. Сақтандыру жүйесі және еңбек мигранттарының заң аясында қорғалуын олар мүмкіндік ретінде бағалайды.
Ал біз енді ғана еніп отырған бұл жүйенің қандай оң немесе теріс әсері болары, әрине уақыт еншісінде. Дегенмен 2020 жылы өткен «Орталық Азия – Оңтүстік Корея» форумында сол кездегі Сыртқы істер министрі Мұхтар Тілеуберді бұл жүйеге қосылған күннің өзінде заңсыз көші-қон мәселесі шешілуі екіталай деген пікір айтқан болатын.
– Жүйеге қосылған кезде азаматтардың бір бөлігі ғана ресми түрде еңбек келісімі бойынша жұмыс істейтін болады. EPS жүйесі бойынша жыл сайынғы бөлудің жалпы квотасы – 50 мың орын, бұл әр ел үшін шамамен 3 мың орын деген сөз. Сондай-ақ орындарды бөлу пропорционалды түрде жүргізілмейтінін ескерген жөн, – деген еді Мұхтар Тілеуберді.
Жалпы, Кореяға болсын, басқа елге болсын, жұмыс іздеп заңсыз кетіп жатқан отандастарымыздың ағынын тоқтату үшін өзімізде сапалы жұмыс орындарын құрудан басқа жолы жоқ екені анық. Бұл мәселе – біздің еліміздегі түйіні тарқамай келе жатқан күрмеудің бірі.
P.S.Сонымен, еліміз Оңтүстік Кореямен келісімге келіп, Employment Permit System жүйесіне қосылып отыр. Осы арқылы отандастарымыз сол жақта заңды түрде жұмыс істеуге мүмкіндік алмақ. Бірақ квота бойынша орын саны шектеулі, ал Кореяда заңсыз жүрген азаматтарымыз ресми деректегіден бірнеше есе көп екені айтылады. Сондықтан бұл жүйенің мәселені қаншалықты шешетіні әзірге беймәлім. Дегенмен көрші елдер бұл жүйені мүмкіндік ретінде қарастыратыны байқалады. Не десек те, еліміздегі жұмыссыздықпен күрес, халықты жұмыспен қамту мәселелері күн өткен сайын өзекті бола беретіні анық.