Мазмұны
1977 жылдың көктемі. Қарағандыда университет бітіріп, Алматыға ғалым боламын деп тарттым. Кеудеме нан піскен жастық кез ғой, Әдебиет, тарих, тіл, философия институттарын, бірнеше университетті шетінен аралап шықтым. Біреуінің де жолататын түрі жоқ... Амал нешік, жазушылар одағында Олжас Сүлейменовты тауып алып: «Диплом жұмысым сіздің шығармашылығыңызға арналған. Маған аспирантураға түсуге көмектесіңіз» деп қолқа салдым.
Дұрысы, ол кезде тілімде «сіз» деген сөз де жоқ екен, тек «сен» ғана. Оған кейін, келесі жылы, бір кездесуімде маған Олжастың айтқанынан қазір соны еске түсіріп, көзім жетіп отыр: «Ерден, саған бір өтінішім бар. Маған Әнуар мен Мұхтардың көзінше «сен» демей, «сіз» деп сөйле, келістік пе?» Ұлы адамның ақжарқын қарапайымдылығынан айналайын, Олжас мені кабинетіне ертіп, бір парақ қағазға сия қаламымен жазды: «Құрметті Ісмеке! Сізді академия құрылтайшысы, ұлттық тіл білімінің негізін қалаған ірі қайраткер ретінде танимын әрі сыйлаймын. Тойыңыз құтты болсын! Бір бұйымтайым бар: осы хатты сізге берген жігітті аспирантураға қабылдауыңызды сұраймын. Олжас Сүлейменов».
Жазғанын қолыма ұстатып: «Осы жұма күні академияда жиналыс болады. Сол жерге барып Ісмет Кеңесбаевқа табыста. Сені оқуыңа қабылдайды. Алайда институтта менің адамым деп жақтырмайды. Басқасы өзіңе байланысты».
Жұма күні барсам, ең үлкен академия залы адамдарға лық толы. Ісмет Кеңесбайұлының мүшел тойына арналған салтанатты іс-шара екен. «Кеңесбаев қайсысы?» деген сұрауыма: «Анау, мәжіліс президиумында, ең ортада отырған ақ шашты ақсақал» деді. Үстімде «модный» жыртық джинсы, шашым иығыма түскен, кең залды кесіп өтіп, мәжіліс төріне көтеріліп шығып, академик қолына қағазды ұстаттым. Біреу мінберде сөз сөйлеп жатыр, мен жауабын күтіп, қақшиып Ісмет Кеңесбайұлы алдында тұрмын. Академик басын қағаздан көтеріп: «Сен Олжастың баласысың ба?» деп сұрады. «Жоқ, досымын» деп жауап бердім. «Дүйсенбі институтқа кел» деді. Мен де: «Жарайды» деп, тая бердім. Бірінші күні жұмыс орнына барсам, зейнеткерлікке шығумен жалғасатын кезекті демалыс алыпты. Алайда орнында отырған аласалау бойлы, жүзі жылы кісі, орынбасары мені күтіп отыр екен: «Құжаттарыңды қалдырып, елге қайта бер. Шақырту жібереміз» деді... Жарты жылдан кейін, желтоқсан айында, телеграмма келіп түсті...
Осылай Олжекең беделінің арқасында Қазақ ССР Ғылым академиясы Тіл білімі институтының аспирантурасына іліктім. Ғылыми жетекшім – Әбдуәлі Туғанбайұлы Қайдаров, директор орынбасары, ғылым докторы, профессор. Сол кездегі академия мүшелері – Ісмет Кеңесбаев, Ахмеди Ысқақов, Ғайнетдін Мұсабаев, Мәулен Балақаев. Ғылым докторлары, Әбекеңді айттық, Шора Сарыбаев, Нұржамал Оралбаева, Рәбиға Сыздық, Аққал Қалыбаева, Қожахмет Сәдуақасов, Телқожа Жанұзақов, Әсет Болғанбаев, Тұғылықжан Тәліпов, Әбжан Құрышжанов, Ғұбайдолла Айдаров, Қайырболат Есенов, ғылым кандидаттары Өмірзақ Айтбаев, Көбей Хұсайынов, Есет Жұбанов, ƏӘлімхан Жүнісбек, Асқар Жұбанов, Байынқол Қалиев, Құлмат Өміралиев, Адай Есенғұлов, Садырбек Татубаев, Жұбаныш Аралбаев, Оқас Нақысбеков, Айтым Әбдірахманов, Әрсен Ибатов... Аттарын әдейі, тізбектеп, атап айтып отырмын. Өйткені бүгін бұл есімдердің баршасы – ел мақтанышы, әрқайсысы бір мектеп, бір ғылым саласының іргесін бекіткен, кейін ғылым докторы, профессор, академик, мекеме басшысы, директор, ректор болған ғұлама ғалымдарымыз.
Сол заманның басты ерекшелігі – ой-сананы құрсаулаған қатал идеологияның үстемдігі. Кез келген тақырыпқа арналған диссертациялар орысша жазылу керек, көне, ескі тарихымызды зерттеу былай тұрсын, ауызға алуға да болмайды, арыстарымыздың атын атау ең зор қылмыс болып есептеледі... Қысқасы, айнала кеңселік өмір орысша, тек жалғыз-ақ, академия ішіндегі екі тіл және әдебиет институты, ішіне кірсең, ауылға барғандай керемет әсерде боласың. Сыпайы, кішіпейіл, жүзі ашық ағай мен апайлар, жақын туыс жандар, ниеттес ағайын сияқты қаланың қақ ортасындағы туған ауылыңдай ыстық бір дүние. Осындай ғажап қасиеті мені қатты толқытты.
Мен – қарағандылықпын. Бірінші сыныптан бастап, бастауыш мектепте, әлі есімде, бірінші қыркүйекте мектепке барғанда мені қоршаған балалар маған қарап ішек-сілесі қатып күлетін. Әкеміз жазда біздерді ауылға апарып тастайтын. Сол ауылда да дәл осындай жағдай қайталанатын. Жүгіріп шығып, көрші балалармен ойнай бастасам, айнала қара домалақтар күлкісін тия алмайтын. Кейін түсіндім. Тілі орыс мектепте қазақша сөйлеп, ауыл балаларын, керісінше, орысша шүлдірлеп таңғалдырады екенбіз. Ауылда тез орысшамызды ұмытып, қазақшаға көшеміз. Мектепке барып орыстармен қайтадан қазақша тілдесе бастаймыз. Кейін түсіндік, қала мен ауыл жер мен көктей екен және ең басты айырмашылығы тілі ғана емес – өмірге, адамға, қоғамға көзқарасында. Қала тұруға мәжбүр, суықтау, ресмилеу, бөтендеу бір жер сияқты көрінетін, ауыл мүлде басқа дүние, жаныңның рахаты, адамдары ақжарқын, бәрі сені күтіп, сағынып отырғандай. Институт ауылымды елестетті...
Бірақ жаманы, жұмыста таңдау жоқ. Партия нұсқағанынан ауытқуға болмайды. Жіпке тізілген моншақтай тәртіп, көнгіштік, амал нешіктік, компартия құрылтайларының шешімдерін орындау, мектеп табалдырығында октябрят-пионер болғандай, кейін, комсомолға кіру, одан кейін коммунист болуға даярлану сықылды бейтаныс біреулердің әр адамға сызып қойған «сара жолы», өзгермейтін мақсаты, дара мұраты – жоғарыдан түскен бұйрықтарды орындаумен ғана шектелетін. Тыйым көп, білдірмей тіміскілеп аңду жетерлік, домалақ арыз көп, қысқасы, қол байлау мәселелер аяққа тұсау кез...
Басқасын былай қойғанда, осындай саясат ғылымды қатты уландырып, тарихи әділеттілікті, ақиқатты тұмшалап, саналы азаматтардың еңсесін басып, ерік-жігерін құм қылатын. Дегенмен байқағаным, ғалымдар арасында санаулы-ақ болса да, ұдайы әділетсіздікке қарсы тұра білген және өмір бойы өз принциптеріне адал болған жарқын тұлғалар болды. Біздің институтымызда сондай адамның бірі әрі бірегейі – Шора Шамғалиұлы Сарыбаев еді. Кейін бертінде білдік, әкесі Шамғали ақсақал Ахмет Байтұрсынұлымен үзеңгілес, ғұлама ғалым, ағартушы, ұстаз, ірі мемлекет және қоғам қайраткері болғанын.
Шөкеңді үлкендер де, жастар да жақсы көретін. Шора ағайдың той домалақтарда бір аяғының ақсақтығын шебер қолдана билегені айнала жұрттың көңілін көтеріп, мәз-мейрам қылатын, қазақша, татарша, орысша, өзбекше әзіл айтып, ән салғанда, сүйсініп тыңдаған біздердің көңіліміз демалып қалатын. Шөкеңнің әр сөзі нақыл, ойнап айтса да, терең мазмұнға ие еді. Шора ағайдың қазақ тіл ғылымына қосқан үлесін сипаттаудың өзі көп уақыт алатын іс. Лексикография, түркология, алтаистика – қазақ-монғол тілдік байланыстары, елтану, биобиблиография, нұсқатану, терминология, тіл мәдениеті, филателия, мәтінтану, мұрағат ісі, тұлғатану, диалектология, деректану, аударма – Шора Шамғалиұлы іргесін қаласқан ұлттық тіл білімінің салаларын, бағыттарын осылай жалғастыра беруге және әр тақырып бойынша сағаттап сөйлеуге болады. Академик Шора Сарыбаевтың ғылыми мұрасын зерттеп, жүйелеп, насихаттауды болашақ өскелең ұрпақ еншісіне қалдырайық. Шөкең арманы, өзіне-өзі қойған өмірлік жоғары миссиясы, мұраты, соңғы демі біткенше еңбектеніп, адал «арлы адам ісі», бәрі – халқына қызмет етуді, жастардың көкірек көзін ашуды, ұлттық ғылымды дамыту мен құнды ойларын келешекке аманаттау мақсатына бағынған еді.
Бір нақты мысал келтірейін. Мәскеу дөкейлерінің «қолдан жасалған эсперанто сымақ, немесе тар жерде қамалып қалған Африка, Оңтүстік Америка тайпаларында ғана диалект болмауы мүмкін, сондықтан қазақ тілшілерінің «бізде диалект жоқ» деп жүргені шындыққа ұласпайды» деген қатаң ұстанымына қарсы, Шөкең өзіне ғана тән шеберлікпен дәл осы проблемаға докторлық диссертациясын арнап, айды аспанға бірақ шығарғандай, бір оқпен екі қоянды атып түсіреді. Әрі қазақ тілінде диалект жоқ екенін дәлелдейді, әрі диалектология ғылымының бар екенін көрсетеді. Қазақтың диалектологиясының бастау қайнары – өңірлік лексикография деп түйеді. Яғни, бұрын-соңды түркологияда сөз болмаған ареалдық тіл білімінің іргесін қалап, тілдік дамуының орталықтан шетке қарай жайылу заңына сәйкес әрі қазақ тілінің толқындық картасын, әрі түрік тілдері әлеміндегі қазақ тілінің алар байырғы және бастапқы орнын сипаттайды. Өстіп, «диалект болмаса, диалектология пәні де болуы мүмкін емес» деген классикалық үнді-еуропалық қағидаты далада қалып, қазақ тілінің қайталанбас болмысы, ешкімге ұқсамайтын өзіндік ерекшелігі ғылыми тұрғыдан дәлелденіп, жан-жақты негіздемесін табады.
Жоғарыда Шөкеңді жастар ерекше жақын көргенін айттым. Бір күні, аспирантурада оқып жүрген кезімде, өте ерте таң сәріде, әуежайдан орталықтағы бір троллейбус аялдамасына жетіп, көлігімді күтіп тұрсам, ақырын ақсаңдап, Шора ағай келе жатыр екен:
– Ерден, айналайын, бұл не жүріс таң ата?
– Шора Шамғалиұлы, амансыз ба? Ауылдан келе жатырмын, жатақханама жетіп алайын деп троллейбус күтіп тұрмын.
– Бәрекелді, Ерден. Олай болса, міне, үйім, кел, жеңгең берген шайын ішіп қайтасың.
Жастарға асқар таудай көрінетін ғұлама ғалымның үйіне шақырғаны мені қатты састырып, не істерімді білмей қалдым: «Рахмет, Шөке, ерте ғой әлі... Сосын жатағыма жетіп қалуым керек. Таңертең жиналыс бар еді»...
– Ештеңе жоқ. Үйде бәрі даяр. Ет жеп кетесің. Міне, менің үйім жақын жерде, – деп, қолымен Абылай хан даңғылындағы (ол кезде Коммунист проспекті) бір жақын тұрған үйді сілтеді. Абдыраңқырап қалған мен, не айтарымды білмей: «Рахмет, рахмет» деп тұрмын.
– Сендердей жастарға көбірек қазы-қарта жеу керек. Мына мен қазір етті көп
жей алмаймын. Кел, шай ішіп, ет жеп қайтасың.
Тілім күрмеліңкіреп, таңғы шапақта не істерімді білмей тұрғанымда, Шора ағайдың көзінен өзіне жарасатын әзіл-қалжың ұшқыны жарқ етіп: «Олай болса, жарайды, Ерден. Мына сені мен бір емес, үш рет үйге шақырдым. Осыны есіңде сақта мықтап. Ендігі кезек – сенде екенін ұмытпа!» – дегенде, көңілім жадырап, иығымнан ауыр жүк түскендей болды. Түсінген адамға таутұлға ұстаз ғалымның осындай жайдары әзіл сөзі – қолын жайып берген ақ батасынан кем емес қой.
Жалпы, Шөкең әзілмен шешімі өте күрделі, мазмұны терең мәселелерді реттей салатын әдеті бар еді.
Тағы бір мысал. Жетпісінші жылдардың аяғы, сексенінші жылдардың басы. Бізге Мажарстаннан қыпшақ текті венгр ғалымы Иштван Қоңыр келе бастаған кез. Үлкен ғалымдарымыз, зиялыларымыз, былайша айтқанда, ел ағаларымыз Қоңырдан іргесін аулақ ұстауға тырысады, кездесуден, жақындасудан қашады, тіпті, басым көпшілігі оған кедергі жасауға дайын тұрды десем, қателеспеймін. Себебі де анық. Кәкең жүрген жерінде ауызынан біздің асыл арыстарымыздың атын тастамайды, әрі айнала орысша ортада әдейі, қырсыққандай, тек қана таза қазақ тілінде сөйлейді. Мұның бәрі сол замандағы саясатқа кереғар. Сондықтан соңынан үнемі аңдушы еріп жүреді... Бір күні Қоңыр: «Ерден, Шора Шамғалиұлы ағаймен мені көрістірші, Айшамен бірге барып, амандассақ дейміз» деді. Телефон шалсам, Шөкең маған бірден: «Жақсы, келістік, Ерден. Ертең түсте күтемін» деп жауап берді. Қатты таңғалдым. Қазіргі адамдарға түсіну қиын, алайда осылай, әп-сәтте, ешкіммен «ақылдаспай», рұқсат сұрамай, «халық жауы» санатына енгізілгендей болып жүрген шетел азаматын құшақ жая қабылдаймын дей салу, сөзсіз, анық ержүректің әрекеті... Бардық. Басында, жағдайдың бәрін жақсы түсінетін Қоңыр, «зияным тиіп кетпесін» деген адал ниетпен, әдеттегідей, абайлап, сақтықпен сөйлеп отырды. Шөкең, көзін сығырайта: «Айналайын, Қоңыр. Мына үйдегі жеңгеңнің аты – Қымбат. Сенің бір артықшылығыңды айтайын ба? Келін есімі Айша ғой. Оған «Айеке, Айеке» дегенің қандай жарасымды – деп, қонаққа қарап қойды. – Ал мен жеңгеңе: «Қықа, Қықа» десем, маған: «әй, қойшы!» деп, өкпелейді» деп бірден бүкіл отырысымызды ресмиліктен, бөтендіктен, жатсынудан, жатырқаушылықтан ада қылды. Шөкең мен Қоңыр күлісіп алып, әке мен ұл, ұстаз бен шәкірттей еркін, жақын шүйіркелесе әңгіме-дүкен құрып, ағалы-інідей болып араласып кетті. Екеуі сосын Шора Шамғалиұлының кабинетіне кіріп, оңашаланып, көп сөйлесті және кейін бір-бірімен байланысын үзбеді...
Қазір түсініп отырмыз, Шора Сарыбаевтың бүкіл саналы ғұмыры алпауыт отаршы саясатқа қарсылық, бөгде идеологиялық бағытқа бағынбай жүру, соғысу, көнбеу, тойтарыс беру екенін...
Сол ызғарлы сексенінші жылдардың басы. Ең үлкен республикалық Ленин сарайында КСРО Компартия басшысы Леонид Брежневтің өзі келіп, сөз сөйлейді екен. Қазақстанның Ресейге өз еркімен қосылғанына 250 жыл толуын ең жоғары деңгейде тойлаудың салтанатты рәсімі. Мен ғалым хатшымын, Шөкең директор орынбасары. Таңертең бәріміз бір адамдай институтқа жиналып, теледидар мен радиодан көсем сөзін тыңдауымыз қажет. Бұйрық осындай. Дирекция селекторы арқылы әр бөліммен сөйлесу мүмкіндігі бар. Әлі есімде... Қондырғыны тарс-тарс қосып, директор орынбасары институттың бүкіл ұжымымен тікелей байланыс орнатты. Саңқылдаған дауысы айқын естілді: «Құрметті институт ұжымы, ханымдар мен мырзалар! Бүгін түйенің ақ қарны жарылған күн – Қазақстанның Ресейге өз еркімен қосылғанына 250 жыл. Сондықтан ересектерге жұмыстан босай сала 250 грамнан ақ шайдан тартып жіберуге рұқсат береміз. Алайда ұйғырларға ондай рұқсат берілмейді. Олардың Ресейге өз еркімен қосылғанына 50-ақ жыл толыпты. Бірақ олар қу, жөнін біледі ғой, біз үшін де, өздері үшін де тартып жібереді, білем... Айтпақшы, менің үйімде де шағын мейрам бар – әйелімнің маған өз еркімен қосылғанына 25 жыл болыпты... Амандықта бастарымыз қосыла берсін!» Селектор нүктелері тарс-тарс басылып, байланыс ағытыла бастады. Жарылған бомбаның әсерінен кем емес, бәріміздің көкейіміздегі жанайғайды, шыңғырған шындықты, ащы ақиқатты алдымызға жайып тастаған сөздер бәрімізді есеңгіретіп тастағандай, тым-тырыс тыныштық орнады...
Ертесі-ақ директормен қоса, Шөкеңді үлкен үйге шақырды. Ашулы бастық ең қатаң жазалау әдісіне басып: «Партбилетіңізді тапсырыңыз!» деп ақырғанына міз бақпастан Шора ағай: «Тапсырмаймын» – деп жауап береді. «Тапсырасыз!» деп айғайлаған әкім-қара көзіне жымия қарап, ерегесіп, отырып алған Шөкеңе институт директоры әбдуәли Қайдаров ағамыз араша түсіп: «Бұл кісі коммунист емес» дегені анау бастықты, тіпті, өлтіре жаздады... Сыр бере бастаған жүрегін ұстап: «Қалайша? Кім бекітті? Қалай қойды?» дей беруге ғана шамасы жеткен басекеңе шұғыл медициналық жәрдем шақыруға тура келді... Шынтуайтында, академиялық ғылыми-зерттеу институтының директор орынбасары лауазымына коммунист емес адамды қою – өрескел заң бұзушылық еді сол заманда, тіпті, мүмкін емес жағдай. Шора Шамғалиұлының ғылымдағы беделі мен ел арасындағы абыройының арқасында «бұл кісінің коммунист болмауы мүмкін емес деп», байқамай, қалыптасқан рәсімдерді аттай, бекітіп жібергені әшкереленді. Ең қызығы, Шора ағайдың, біле тұра, әдейі партияға кіруден бас тартқаны белгілі болды. Ұлтымыздың аяулы азаматы ата жауымыздың құрған тұзағына ілінбей, әкесі Шамғалидың, алаш арыстарының ғибратты өнегесін жалғастыруды, киелі аманатын орындауды, мұрасын насихаттауды, зерттеуді өзіне өмірлік парыз санап, күш-жігерін, ғұмырын тек осы мақсатқа жұмсаған еді...
Академик Шора Шамғалиұлы Сарыбаев туралы қанша жазсақ та, аздық етеді. Сарыбаевтану ғылымын болашақ нәсіл, шәкірт-ізбасарлары қолға алады деп үміттенеміз. Қиын-қыстау заманда, кеңестік-тоталитарлық идеология қылышынан қан тамып тұрған шақта тілді сақтау, зерттеу, дамыту мен өркендету жолында бүкіл өмірін сарп еткен тұлғаның әр қадамы – аңызға айналған ұлттық тарихымыздың жарқын белестері, отаншылдық тәрбие мен елжандылық рухының іргетасы, мемлекеттілігімізді баянды ететін құнды баға жетпес қазына, мұрамыз екені бұлтартпас ақиқат.
Ерден ҚАЖЫБЕК,
ҰҒА академигі