Мазмұны
Қазақстанның Халық әртісі, дәулескер күйші Айгүл Үлкенбаеваның өмір жолы халықтың көз алдында. Күй өнерін заманға бейімдеп, өзіндік жаңа мәнер қалыптастырған, үнемі ізденісте жүретін күйшімен әңгімелескен едік.
Біздің үйге Сәбит Мұқанов келген
Әкем о баста медицина саласында білім алған, анам екеуі медучилищеде оқып жүріп танысып, отбасын құрған. Ол заманда ауылда тұрған адамдар ауыл шаруашылығы саласында жоғары білім алуға талпынған ғой, әкеміздің кейін мал дәрігерлік институты оқуына сол жағдай себеп болған болса керек. Солай да болса жас кезінен өнерімен көзге түскен. Алған білімі бойынша денсаулық сақтау саласында еңбек ете жүріп, комсомолдың жұмысына араласқан.
Ауыл өнердің қайнап тұрған қазаны ғой, біз де сол ортада өстік. Ол кезде ауылдағы мектепте көркемөнерпаздар үйірмесіне баратын талантты, әдебиет пен өнерге қызығатын оқушылар мейрам сайын өткізілетін әдеби-музыкалық концертке қатысып, өнерін көрсетіп жататын. Жастар пьеса қояды, мектеп оқушыларының оркестрі күй тартып, біреу ән салып, біреу өлең оқып жатады. Міне, осылардың бәріне әкем басшылық жасап, ұйымдастырып, дайындап жүретін. Өзі де спектакльдерде басты кейіпкерлердің образын сомдайтын.
Бала кезден қызығып, қолымызға ұстаған дүниеміз – домбыра. Мектебімізде «Балдырғандар» деген оркестрі болды, оған төменгі сыныптың оқушыларынан бастап қатысатын, оның құрамында болу бәріне мәртебе еді. «Балдырғандар» оркестріне о баста бізбен көрші тұратын Шәмшидин Шәріпов деген атамыз жетекшілік жасаған, кейін оны әкемізге тапсырған. Сол кезден бастап күй тартуға құлшынып, күйді оркестрге бармай тұрып үйреніп алатын едім. Жұртпен қатар отырып үйренуге намыстанамын ба, білмеймін. Сөйтіп, әкемнің бүкіл репертуарын игеріп алғаннан кейін, күйлерді пластинкадан тыңдап үйренуге көштім.
Ауылға гастрольмен келген бүкіл өнерпаз, ел аралап жүрген ақын-жазушылардың бәрі біздің үйге соқпай кетпейтін. Олардың ішінде Сәбит Мұқанов, Сәкен Жүнісов, Хамит Ерғалиев, Әбу Сәрсенбаев секілді белгілі қаламгерлер болды. Солардың кітаптарына қолтаңба жаздырып алу менің кішкентай кезімдегі хоббиім еді. Сосын, менің сахнам да сол кісілердің алды болатын. Үйге сондай белгілі адамдар келгенде әкем: «қызым, ойынға кетіп қалма, қазір сені шақырам, қонақтарға күй тартып бересің» дейтін. Сөйтіп, мен қонақтарға домбыра тартып бермей, босамайтынмын.
Қатарластарымның бәрі дерлік домбыра тартатын, бәріміз жарысып күй орындайтынбыз, сонда өзгеден шеберлігіміз олқы түсіп жатса, намыстанып, қашан анадай қылып тартамын деп, өз-өзімізді қамшылап өстік.
Үйде үлкен інімнен басқасының бәрі мектеп кезінен домбыра тартып өсті, кіші інім ұрмалы аспаптар мамандығы бойынша консерваторияны бітірді. Бірақ музыка оның хоббиі болып қалса да, Атырауда музыкант достары бар, солармен топ болып бірге жүреді. Мұнай саласында еңбек етеді. Мектепте жүріп түрлі аспаптарда ойнауды өз бетінше үйреніп алған. Домбыраны жақсы тартады, тіпті менің репертуарымдағы күйлерді түгел біледі десем артық болмас. Күйдің бәрін құлақпен қағып алған, мен болып күй тартып, әзілдейді. Өзгелері басқа салаға кетті, кәсіби музыка жолында мен ғана жүрмін.
Қаршыға Ахмедияров Алматыда оқысын деді
Ол кезде музыкалық оқу орындарының қызметкерлерінен құралған комиссия ел аралап конкурс өткізіп, жас балалардың өнерін көріп, қабілеттілерін оқуға шақыратын дәстүр бар еді. Мен де солардың көзіне түсіп, білім алуға шақырғанымен ата-анам әлі кішкентай деп, оқуға жібермеді. Өзім де бұрын көрмеген ортаға баруға құлшына қоймадым. Содан кейін, біз 8-сыныпта оқып жүргенде ауылға Қаршыға Ахмедияров аға келді, жанында Құрманғазы оркестрінде істеген Владимир Каравасилиди деген концертмейстер кісі және елге танымал әнші Нұрғали Нүсіпжанов ағамыз бар. Оларды, әрине, әкем үйге шақырды. Қаршыға аға үйге бұрын да келіп жүрді ғой, менің домбырашылық қабілетімді біледі. Сол жолы әкеме «Айгүл 8-сыныпты бітіріп жатыр екен, болашағы бар, енді оны Алматыға музыкалық училищеге жіберу керек» деді. Ауылдас, әкеммен сыйлас Фатих Маштақов деген кісінің Салтанат деген мықты домбырашы қызы бар еді, екеуміз кішкентай кезімізден бірге өстік. Әкем Фатих ағайға хабарласып, «Айгүл мен Салтанатты Алматыға бірге жіберейік» деген соң екеумізді П.Чайковский атындағы Алматы музыкалық училищесіне жіберді.
Әкемді аудандық мәдениет басқармасына шақыртқан соң, біз ауылдан Махамбет ауданының орталығына көшіп кеп, 7-8-сыныпты сонда оқыдым. Сол жердегі музыка мектебінің директоры мені шақырған, «мектепке кел, нотамен шертіп үйренесің» деп. Мен ол кезде ауылда алған білімімнің мықты екенін дәлелдеуім керек деп сабаққа қатты көңіл бөліп жүрген кезім. 1-сыныптан бастап озат оқушы атанып, мына жақта да сол деңгейден көрінуді мақсат тұтып жүргендіктен күйлерді онсыз да білем ғой деп, музыка мектебіне бармадым. Аудан орталығында мектеп – аралас мектеп, сондықтан орыс тілін де, неміс тілін де игеру қажет болды. Сондай себептерден аудандағы музыка мектебіне бармағаныммен, 8-сыныпты бітіре сала Алматыға кетіп қалдым. Сол кеткеннен мол кетіп, Алматыда қалып қойдым.
Ол кезде Алматыға біз жақтан келгендердің бәрі осында жүрген белгілі күйші, дирижер, композитор Сейілхан Құсайыновқа соқпай тұрмайды. Біз де бардық. О кісі біздің қабілетімізді тексеріп, дайындады. Салтанат екеуміз домбыраны тәуір меңгергендіктен училищеге қиналмай түстік әрі сондағы оркестрге қабылдандық. Оркестр К.Күмісбековтің «Дала сыры», С.Мұхамеджановтың «Қыз қуу» секілді туындыларын, классикалық шығармаларды нотамен орындайды, біз нота білмейміз. Біздің қасымызға жоғары курстың жігіттерін үйретіңдер деп отырғызып қояды. Музыкаларды жаттап алып ойнаймыз. Сөйтіп, конкурстарда оркестрдің намысын қорғастық. Біз түскен жылы оркестрлер арасында, сондай-ақ жеке орындаушылардың конкурсы болды. Ол – кәсіби ортадағы домбырашыларға арналған жалғыз конкурс еді. Әрине, 1-курста оған қатысуға менің дайындығым жетпейді, сол конкурс 3 жылдан кейін, 4 курс оқып жүргенімде қатысып, бірінші орын алдым. Ол кезде бас жүлде деген жоқ. Конкурс сол кезде үшінші рет өтіп отырғанымен кейінгі екеуінде ғана домбырашылар арасында сайыс болды.
Бағыма орай, ұстаздарым мықты болды. Мен училищеге түскен кезде Айтқали Жайымов ағамыз консерваторияны бітіріп, еңбек жолын енді бастап жатқан жас маман еді, мені өзінің класына алды. Бірақ ол кісі үш жылға Моңғолияның халық оркестріне дирижер ретінде стажировкаға кететін болды да, Батыс күй мектебінің өкілі Тілеш Бәділов деген өте сауатты ұстаздың класына ауысып, училищені сол кісінің класында бітірдім
Одан соң Құрманғазы атындағы консерваторияға түсіп, оқуды бітірген соң әрі қарайғы жол стажировка-ассисентура болып жалғасты ғой. Шынымды айтайын, олардың бәрі мен мақсат еткен дүниелер емес еді. Бірақ сол кездегі ұстаздардың ұлттық өнерді дамытуға жанашырлығы, өздерінің жолын жалғастырушыны іздегендігінен шығар, консерваториядағы Құбыш Мұхитов секілді ағалар бірінші курсқа келгеннен бастап, «Айгүл, сен ертең көзді ашып-жұмғанша консерваторияны бітіресің. Мұнда сауатты ұстаздар қажет, бәріміз қазақ өнерінің болашағын ойлауымыз керек» деп, тамырымды басып көретін. Олардікі, әрине, дұрыс. Өнер жолындағы балалардың сапалы білім алғанын қалайды ғой. Сөйтіп, сол кісілердің жетелеуімен ұстаздық жолға бет бұрдық.
Өзбекәлі Жәнібековтің талабы күшті еді
Ол тұс Құрманғазы оркестрінің дүрілдеп тұрған кезі ғой, қазақтың маңдайына біткен жалғыз ұлттық оркестр! Телевизордан көретініміз – Құрманғазы оркестрінің концерті. Шетелдердегі гастрольдері жайында баспасөзде жиі жазылып жатады. Жеке орындаушылардан Әзидолла Есқалиев, Қаршыға Ахмедияровтың пластинкаларын тыңдаймыз. Оркестрдің концертмейстері болып Қаршекеңдер отырады ғой, тіп-тік болып. Отырысының өзі бір эстетика. Ол шақта бүгінгідей иіліп-бүгіліп, қалай болса солай отыру деген жоқ. Өзбекәлі Жәнібеков ағаларымыз мәдениетке басшылық жасаған кезді көрдік қой, ол кісілердің өнерпаздарға талабы өзгеше, қатал болатын. Отырыс-тұрыс, киім кию дегеннің бәріне мән берілетін. Басыңа бөрік кигенде кекілің көрінбеуі керек, шашың қобырамай, ұқыпты жиналып тұруы қажет. Бәрінің тәртібі бар. Оркестрде отырған 60 адамның бейнесінен үйлесімділік талап етілетін. Былайша айтқанда, сахнаның тәртібіне сай болу сынағынан өту оңай емес еді. Бірақ мен өнерпаздың, сахнаның эстетикасы мен этикасын қалыптастыруға сол заманның талабы дұрыс әсер етті деп ойлаймын. Соларды көріп, оркестр құрамында өнер көрсетуді армандайтынбыз. Мектепте жүргенде «Балдырғандар» оркестрінде өнер көрсеткендіктен бе екен, мен үшін оркестрде, оның ішінде Құрманғазы оркестрінде отыру деген үлкен мақсат саналатын.
Училищенің 2-курсын енді бітірген кезде бізді Құрманғазы оркестріне тыңдауға шақыртты. Ол кезде аталған оркестрдегі негізгі құрам – көргенде көз қуанатын үлкен кісілерден тұратын. Әрине, арасында консерваторияда оқып жатқан жастар да бар. Оркестр дайындығының арасында біздерді сахнаға шығарып, Қаршыға Ахмедияров, Рүстембек Омаров секілді белгілі өнерпаздар әртүрлі характердегі күйлерді тарттырып, тыңдады. Сөйтіп нәтижесінде мені, Салтанат құрбымды және Тынышыбек Естаев үшеумізді жұмысқа алды. Ол кезде нота үйренгеніме енді ғана екі жыл болған. Дайындалуға нота табыла бермейді, қазіргідей сұрап алып, үйге әкету деген жоқ. Кітапханашы Мәді ағай қатал кісі еді, нотаны қолыңа беріп жібермейді. Сондықтан оркестрдегі дайындық кезіндегі аз ғана үзілісте нотаны оқып, жаттап алуға жанталасамыз. Жастар соңғы жағында, Қаршекеңдер алдыңғы қатарда отырады. Кейде мені шақырып қасына отырғызып қояды. Одан зәре-құтым қалмай қорқамын, бір жерде қателесіп кетем бе деп. Дирижер Шамғон Қажығалиев ағамыз өте саққұлақ адам. Қай дыбыстың қай тұстан шығып жатқанын байқайды. Пультте тұрып, оркестрдегі 60 адамның қайсысы қателессе, соны бірден ұстап алады. Ондайда жаза басқан музыканттан жеке партия сұрайды, ол жағдайға түсіп қалудан өткен масқара жоқ. Сондай қатал тәртіптен өттік қой, бірақ соның арқасында шыңдалып, пісіп-жетілдік.
Сол оркестрде жүргендегі алғашқы гастрольдік сапарым әлі есімде. Өскеменге бардық. Оркестрде бір апта ғана жұмыс істеген кезім. Күз уақыты. Біз Өскеменге ұшақпен жеткенде онда қар бар екен, күн суық. Оркестрдің солисі Ермек Серкебаев ән салып тұрғанда, ондай атақты адамды оркестрмен бірге сүймелдегендердің қатарында болу ауылдан шыққан шынашақтай қыз үшін үлкен мәртебе ғой. Өйткені олар сахнаға шыққанда халықтың қалай қадірлейтінін көзіміз көрді.
Кейінгі бір жылдары, Айгүл болып атым шыққалы жеке концертпен Батыс Қазақстан облысында үш күндік гастрольде болдым. Бір аудан екінші бір ауданға жеткізіп, құрмет көрсетті. Сонда сахнаға шыққанымда халық орнынан тұрып қошемет көрсеткенде қатты қысылғаным сонша, құлап қала жаздадым. Мен халықтан ондай құрмет күткен жоқ едім. Сол кезде Құрманғазы оркестрінде еңбек еткен тұлғаларға халықтың тік тұрып қол соққанын көргендерім есіме түсті. Мына заманда әлі де ұлт өнерін төбесіне көтеретін ел бар екен ғой деп толқыдым.
Ұстаздық жолға түсу үшін оркестрден кеттім
Құрманғазы оркестрінде 1979-1989 жылдарда еңбек еттім. Оркестрден кету себебім, консерваториядағы ұстаздар мені оқытушы болып қалуы керек деп шешкен. Бір күні гастрольден оралып, Жамбыл көшесіндегі жатақханаға келсем, бөлмемде Айтқали Жайымов аға отыр. «Айгүл, – дейді ағай, – ертең ассисентура-стажировкаға емтихан. Комиссия тыңдайды, сен домбырадан түсуің керек. Қазір программа жасаймыз». Оған не дайындау керегін де білмеймін. «Дұрыс домбырам жоқ» десем, «Домбыраны Қаршекең әкеп береді», – дейді. Реферат жасау қажет екен, оны Кәрима Сахарбаева апамыз жазып қойыпты. Бүгін барып концертмейстермен дайындалып, ертең осындай уақытта емтиханға келесің деді. Сөйтіп, ана кісілердің көрсетуі бойынша аяқ астынан консерваторияның стажировка-ассисентурасына емтихан тапсырдым. Маған ең жоғарғы балл қойды. Солайша ұстаздарымның қамқорлығы арқасында консерваторияға топ ете қалдым. О заманда сырттай білім алу деген жоқ, оқу үшін жұмыстан босау қажет. Тәртіп солай. Амал жоқ, оркестрден шығуға тура келді. Оқу оңай емес, тапсырма көп, күні бойы қазіргі ұлттық кітапханада отырамын. Берілген тақырыпқа зерттеу жүргізесің, жазасың, жазған жұмысыңа пікір жинайсың. Сонда ойланамын, маған осы керек пе еді? Оқымағанымда тым-тырыс жұртпен бірге гастрольде жүрмейтін бе едім деп. Ол кезде Мәскеуде госконцерт деген бар, соның тапсырмасымен Құрманғазы оркестрі жылына бір ай бойы өзге республикаларға, Мәскеу мен Ленинград (қазіргі Санкт-Петербург қой) қалаларына барып концерт беруге міндетті. Одан өзге Қазақстанды аралап беретін концерттер бар, жалпы Құрманғазы оркестрі тыным таппайтын еді. Бұлардан басқа үлкен композиторлардың шығармашылығына арналған концерттер бар, нота папкасы күнде ауысып тұратын. Мен сол оркестрмен талай жерде болдым. Мәселен, Желтоқсан оқиғасы кезінде біз Сібірде гастрольде жүр едік. Омск, Томск, Краснояр өлкесінде болдық. Біз сол жақта жүріп елдегі болып жатқан оқиғаны естідік. Сонда үлкен кісілер отбасымен хабарласа алмай, қатты қиналғанын көрдім. Соған байланысты гастроліміз тоқтап, бізді елге қайтарды.
Ол заманда шетелге шығу қиын болатын
Бұрынғы кездер туралы айтсам, бейне сол заманды аңсап отырғандай көрінетін шығармын, бірақ ол дәуірде қазіргідей тамыр-таныстық дегенге жол берілмейтін. Еңбегің, қабілетің болса, жол ашық. Әсіресе, өнерде. Сосын шетелге концерт беруге шығатындарды да талантына қарай екшеп, сұрыптайтын.
1981 жылы Үндістанға өнерпаздар тобы баратын болып, соған мені де қосты. Алайда денсаулығың туралы қаптаған анықтамалар, істеген, оқыған жерлеріңнен мінездемелер жинап, арнайы сынақтардан өтеді екенсің. Қыл аяғы ақыл-есіңнің дұрыстығы туралы анықтама алуың керек, саяси сауатың, көзқарасың тексеріледі. Бір жерінен сәл ақау табылса, сені жібермеуге тырысады. Оның бәрін таксимен қаланың ана шетіне, мына шетіне барып жүріп, қысқа уақытта бітіріп үлгеруге жанталасасың. Өлдім-талдым дегенде медициналық анықтамаларды жиып апарсаң, психологиялық диспансерден апарған анықтамаңа қарап, шетелге баратындардың анықтамасына дөңгелек емес, үшбұрышты мөр басуы керек дейді. Комсомол комитетінен алған мінездемеңде аты-жөнің толық жазылмаса ол да бәле, қайта жаздырып кел дейді. Қаптаған құжат жинаудан өлдім-талдым деп құтылғаныңда саяси сауатыңды тексереді: КСРО саяси бюро мүшелерінің бүкіл дерегін жатқа білуің керек. Осының бәрін болған соң барып Мәскеуден шетелге шығатын паспорт дайындалады. Сөйтіп, сыныққа сылтау іздеп отырғандардың әрекетінен жүйкең тозып, бармай-ақ қояйын дегенге жеткізеді. Ол кезде әлі жап-жас қызбын, жаңағыдай қысымдардан әбден шаршағаным сондай, бармаймын деп жылағаным есімде. (Бәрінен өткен соң да Мәскеуден паспорт берілмей, шетелге шыға алмай жылап қайтқандар да болды талай). Ал енді бұл шаруалар реттелген соң репетиция басталады. Бағдарлама жасалып, одан соң дайындық тексеріледі. Сөйтіп, алғаш рет шетелге – Үндістанға жолым түскен. Агра қаласында Тәж-Махал кесенесінің алдында субұрқақ бар ғой, бізбен бірге барған Бақыт Әшімова апай «Айгүлжан, мына субұрқаққа арқаңды беріп тұрып, тілек тілеп тиын лақтыр, сонда бұл жерге тағы келесің» дейді. Мен сол жүрісіміздің өзіне таңғаламын, расымен Тәж-Махалдың маңында жүрмін бе деп.
Шетке шыққанда бақылауда болатынбыз
Кеңестік кезеңде шетелге шыққандардың бәрін бақылауда ұстайды екен. Соған байланысты бір қызық айтып берейін: 1989 жылы өнер сапарымен Солтүстік Кипрге бардық. Кипр екіге бөлінген ғой, бір жағы гректерге қараса, бір жағы түріктерге қарайды. Бізге «байқаңдар, шекара сызығынан өтіп кетсеңдер проблема болады» деп ескертіп қойған. Сыртқы істер министрлігі тәуліктік шығынға жұмсайтын (негізінен тамақ ішуге ғана ғой) аз ғана ақша беріп қойған. КСРО-да барлық зат қат болып жатқан кезде бардық қой, ана жақта бәрі бар. Бәрін көріп, көзің қызығады. Ананы да, мынаны да алғың келеді. Бірақ қаражатың аз. Бізге үлкен кісілер «не болса соған қызыға бермеңдер, жан-жақтарыңа қарап, ақшаларыңды ақылмен жұмсаңдар» деп ақыл береді. Ол кезде сыртқа шыққандар үшін ұжымына сыйлық әкелу дәстүр. Мәселен, Айтқали Жайымов ағалардың өзі шетелге барып келгенде әрбірімізге бір сағыз бен бір клеенка пакеттен сыйлайтын. Ол кезде бізде сағыз деген жоқ, анадай пакет екібастан таңсық нәрсе. Сағызды әбден ақжем болғанша шайнайсың, пакетті жыртылып қалғанша ұстайсың. Жылтырақ, әдемі пакет қолыңда жүрсе, шетелден біреу әкеп бергені байқалып тұрады. Бүгінгі түсінікте күлкілі нәрсе ғой.
Шетелге шығып жүргендер біледі, қай елге не алып барып сатуға, бартер жасауға болатынын. Сондайда кәдімгі әскери шинель апарып сатқандар да бар. Біз Үндістанға бара жатқанда ол жақта сабын дефицит дегенді естігенбіз. Соларды арқалап бару – елге қайтарда сыйлық алып қайту үшін ғой. Не деген таршылық заман десеңші!
Кипр сапарының соңғы күні еді, қасымдағы балерина қыз айтады: «Айгүл, ана отырған жігітке қарашы, ескі грек тілін жақсы біледі, барменмен еркін сөйлесіп отыр. Ол «кгбэщник», бізді бірінші күннен бері сырттан бақылап жүр» дейді. Ана қыз аңғарымпаз екен, мен ондайды ойлап та көрмеппін. Бізде шетелдегі соңғы күні банкетте «Подмосковные вечера» деген ән айтылады. Соны айтқан жұртқа қосылып отырып қарасам – ана жігіт маған қарама-қарсы отыр екен, екі көзі менде. Шошып кеттім, неге қарап отыр деп. Күдіктенуімнің сыры бар еді. Алдында көше аралап жүргенімізде жаңағы балерина қыз «бір израильдік кісі бізді тамаққа шақырып тұр, барайық» деді. Концертке дейін біраз уақыт бар, оның үстіне елге бірдеңе ап қайтайын деп, ақшамызды үнемдеп жүрген кезіміз. «Ешкім көріп тұрған жоқ» деген соң кафеге барып, әлгі кісі әперген тамақты ішіп, шала-пұла ағылшыншамызбен рақметімізді айтып кеттік. Бізге елден шықпас бұрын әбден түсіндірген ғой, шетелдіктермен ешқандай қарым-қатынас жасауға болмайды деп. Әлгі жігіттің маған тесіле қарап отырғанын көргенде өзге елдің адамына еріп кафеге барғанымыз есіме түсіп, израильдік азаматтың сый көрсеткенін білетін шығар деп қорқып кеттім. Банкет біткен соң бізді әуежайға барар жолдағы бір гректердің кафесіне, дискотекаға алып барды. Бәрі шулы, алакөлеңке бардың ішінде билеп жатыр. Мен бір шетте отырмын. Бір кезде қарасам, бағанағы «үш әріптің» адамы тағы маған қарап отыр. Мен ойладым, біздің жүрген-тұрғанымызды әбден біліп алған ғой деп. Бір кезде ол құлағымның түбінен сөйлеп тұр: «Үлкенбаева – переводится, как Большойбаева?» деп. Сосын жанымдағы орындыққа отырып, өзінің Петропавлда туғанын, қазақтардың арасында өскенін, кейін Мәскеуге кетіп, қауіпсіздік комитетінде жұмыс істеп жатқанын айтты. Біздің тобымызға да Мәскеуден қосылған екен. «Мен қазақтың арасында туып-өскендіктен оларды жақсы көремін. Сондықтан көп сөзі есімде қалды. Сізді ең алғаш сахнадан көргенде 20 жасыма қайта оралғандай болдым. Жас кезімде қазақтың бір қызын жақсы көріп едім, сіз соған қатты ұқсайды екенсіз. Бірақ сізбен осы кезге дейін танысуға мүмкіндік болмады, оған жұмысым кедергі» дейді. Сөйтіп, ол «қазақтың қонағына сый жасайтын салты бар еді, сізге не сыйлау керегін білмей тұрмын» деп, біз автобусқа отырғанда маған шотланд вискиін сыйлаған. Сонда білгем, сыртта жүргенде өнерпаздарды бақылап жүретін адамдар болатынын.
Күй тартыста жылап едім...
Музыкант адам өзін үздіксіз дамытып, үнемі шеберлігін күшейте беруі қажет. Ол үшін түрлі ізденістерге барғаны жөн. Біз де кезінде солай жасадық. Мәселен, қазірде сән болып жүрген күйді эстрадалық әрлеумен орындау дегенді осыдан 30 жыл әріде бастағанбыз.
1991 жылы Тасқын Оқапов бізге домбырашы керек деп «Арай» вокалды аспаптар ансамбліне шақырды. Ансамбльдің қазақи репертуарға бет бұрған кезі. Маған эстрадаға домбыра қосу қызық болды. Сөйтіп, 1991-1996 жылдарға дейін бірге жүрдік. «Арай» ансамблінің музыкалық жетекшісі Талғат Сарыбаевтың идеясымен алғаш рет күйді домбыра, қылқобызбен эстрада бағытында алып шығып, Құрманғазының «Адай», «Балбырауын», Нұрғиса Тілендиевтің «Жекпе-жек» күйлерін орындадық. Оны «Тамаша» сахнасында, Мәскеуде де көрсеттік. Көптеген гастролда болдық. Розаның орындауындағы «Бір келіншек», «Наурыз» әндерінің әрлеуінде домбыраның партиясы бар. Кейін Жасарал Еңсепов ДЭККО бағытын жасап патент алып, Асылбек Еңсепов сол бойынша күй орындағанда бірталай музыканттар маған «Айгүл, бұл бағытты «Арай» ансамблінде сендер бастадыңдар ғой, неге айтпайсың» дегенде, мен «Мейлі, пайдалана берсін. Музыка тарихынан хабары барлар оны біледі ғой, сол үшін біреумен жағаласып қайтем» дегем. Біздер ол бағытты кең насихаттауға кезінде үлгірмей қалдық қой. Талғаттың қызы қайтыс болып, соңынан өзі де қатты науқастанды. Кейін екі азамат та дүниеден өтіп кетті. Сөйтіп, оны жалғастыратын әрлеуші болмады. Сосын 90-жылдардың топалаңы басталды. Сонымен жалғаспай қалды. Бірақ ол орындауларымыз радионың архивтерінде бар.
Күй тартыс деген бар. Бүгінде ол елге белгілі өнердің бір түріне айналды. Бұрында болған, кейінде ұмыт қалған нәрсе ғой. 90-жылдардың басында Алматыда айтыс жүріп жатқанда оның дем берушісі Жүрсін Ерманның айтыс арасында күй тартысты көрсетейік деген ұсынысы болып, соған қатысуға күйшілерге ұсыныс жасалды. Онда жеңімпаз болғандарға жеңіл автокөлік беріледі деген сөз шығып, бәрі ынталанып, домбырашылар арасында іріктеу жүрді. Дайындыққа бір апта беріліп, Құрманғазының 72 күйіне толық игеру талабы қойылды. Сондай қатал талаптан күйшілер өте алмай, жартылай финалға 2-3 студент бала мен Қаршыға аға екеуміз өттік. Сөйтіп, жартылай финалды айтыс арасында, Республика сарайына жиналған 3 мың көрерменнің көз алдында өткізді. Финалда Қаршекең екеуміз қалдық. Ағаның өз домбырасы кілттелген бөлмеде қалып кетіп, оған басқа домбыра берілді. Сондай неше түрлі жағдайдың себебінен қысымға ұшырап, жұрттың көз алдында өнер сайысына түсу – миға сұмдық салмақ салады екен. Финал біткеннен соң гримеркаға барып жылап отырғаным әлі есімде. Біреулер жеңістің маған берілгенін айтып жатыр. Содан кейін бұл форматта күй тарту дәстүрге айналып кетті.
Өз басым ең алғаш күйлерді, әндерді, композицияларды орындаумен жеке концерт бердім. Түрлі аспаптық концерттердің форматын жасадым. Мұның бәрі – ізденіс. Сол арқылы ұлттық музыканы жан-жақты дамыта аламыз. Қалай десек те қазір қазақ музыкасы әлемге танылып жатыр.
Әңгімені жазып алған
Ахмет ӨМІРЗАҚ