640
Жүлгелі тарих – жатқа сес
Жүлгелі тарих – жатқа сес
Алаш арысы Міржақып Дулатов: «бір халық өзінің тарихын білмесе, бір ел өзінің тарихын жоғалтса, оның артынша өзі де жоғалуға ыңғайлы болып тұрады» десе, ақын Олжас Сүлейменов: «өзіңді-өзің тану тәрізді, тарихты танып-білу де – қазіргі даму процесіне аса қажетті әрекет» дейді. Бұл айтылған сөздер ел тарихының аса маңызды саланың бірі екенінің айқын дәлелі деуге болар.
Үнді халқының қайраткері Жавахарлал Неру «отарланған елдің тарихын отарлаушы жазады» дегені бар. Бірақ біз отарлық бұғаудан босап, егемен ел болғанымызға бір ғасырдың алғашқы үш онжылдығын артта қалдырдық. Ендеше «төл тарихымызды қай деңгейде жаза алдық, тарихи оқиғалар мен тарихи тұлғаларға әділ бағасын бере алдық па?» деген сауалды елімізге белгілі тарихшыларға қойып көрдік.
Мәмбет ҚОЙГЕЛДИЕВ, тарихшы, Қазақстан Ұлттық ғылым академиясының академигі:
Тарихқа деген қызығушылық 1951 жылдан төмен екені байқалады
– Жаңа 2021 жылдың алғашқы күндерінде жарық көрген Президент Қасым-Жомарт Тоқаевтың «Тәуелсіздік бәрінен қымбат» атты мақаласында «жетістіктеріміз бен кемшіліктерімізді ой елегінен өткізіп отырайық» деген пікір айтты. Салмағы бар сөз. Тәуелсіздіктің 30 жылында тарих саласы «неден қалыс қалдық?» деген сауал Мемлекет басшысының жоғарыда айтқан сөзін есіме түсірді. Расында 30 жыл аз уақыт емес. Кәмелетке толған азаматтың аршынды істер атқаратын шағы. Мен тарихшы ретінде зиялылардың жүріп өткен жолын зерттеу ісімен айналысамын. Беретін ләззатынан, шегетін азабы басым жұмыс. Азабы сол – әлеуметтік құрылымның өткені мен бүгінін өзара салыстыра қарастыруға тура келетіндігіне байланысты. Ал бұл контекст бүгінгілердің пайдасына емес. Бүгін біз Алаш буыны туралы көп айтатын болып алдық. Алаштық буынның мақсаты мен мұратын түсінетін сияқтымыз. Ал сол ізгі мақсат пен мұратқа ұстанымымызды лайықтап түзей алдық па? Қызыл да қысыр сөз төрге шығып, іс есік сығалып, сыртта қалып қойған жоқ па? Маған өткен ғасырдың басында арыстандай айбарлы күш ретінде қалыптасу жолына түскен ұлт зиялысы больщевизмнің дамокл семсеріне жолығып сынған сияқты көрінеді. Өкінішті әрине!.. Жеріміз үлкен, кең, қазба байлығы мол. Ал осы байлық бағымыз ба, сорымыз ба? Жерінің байлығы сорына айналған елдер әлем тарихында аз болмаған! Жері үлкен елдің соған лайық дүниетанымы, білімі, біліктілігі, белсенділігі болуы – бұл тарихи қажеттілік, өзін-өзі сақтау шарты. Бұл сұранысқа елді, қоғамды даярлау бұл биліктің немесе саяси партиялардың ғана шаруасы емес. Тек саяси партияны ғана тыңдап, соның соңынан ерген қоғамның тағдырын басқаның емес, өз тарихымыздан білеміз. Бірақ біздің қоғам осындай өмірге бауыр басып қалған сияқты. Өткен жылы әл-Фараби мен Абай жылы аталды. Бәрі дұрыс, біраз шаралар атқарылды. Дегенмен, бір нәрсе жетіңкіремейтіні байқалды. Пікір қайшылығы, көзқарас таласы жоқ. Бас изеу басым. Архив қорында 1951 жылғы маусымда Ғылым академиясы Абай мұрасына байланысты өткізілген дискуссия материалы сақтаулы. Совет идеологиясы жағдайында өткен пікірталас. Тіптен пікір таласы деуге келмейді. Нағыз қыл бұрау. Содан бері 70 жыл өтіпті. Ғылым академиясы мен Жазушылар одағына осы дискуссияға байланысты ғылыми конференция өткізу туралы ұсыныс жасалды. Қабылданбады. Марғаулық басым. Тарихқа деген қызығушылық 1951 жылдан төмен екені байқалады. Бұл жалпы зиялы қауымға тән сипат па білмеймін. Олай болса әрине, қорқынышты. Сондықтан тарих саласында кеткен «әттеген-айымыз» бен әлі де атқара алмаған, толықтыра алмаған, түгендей алмаған дүниеміз көп. Оны бір шағын пікірмен айтып жеткізу қиын. Ол үшін нақты мысал, деректерді келтіре отырып айтқанымыз жөн. Берекет КӘРІБАЕВ, Қазақстан Ұлттық ғылым академиясының академигі, әл-Фараби атындағы Қазақ ұлттық университетінің профессоры, тарих ғылымдарының докторы:30 жыл ішінде тарихтың бір саласы – археологтарымыздың қол жеткізген жетістіктері ұшан-теңіз
– 2021 жылдан халқымыздың күтер үміті көп. Ежелден бері қазақ халқында сиыр жылы ақтың, молшылықтың белгісі ретінде айтылатыны баршаға мәлім. Ал нақты істерге келер болсақ, президент Тоқаев «Тәуелсіздік бәрінен қымбат» атты мақаласында айтып өткеніндей, 2021 жыл – Тәуелсіздігіміздің 30 жылдық мерекесі болатын жыл. Осы бір ғасырдың үштен біріндей уақыт ішінде отандық тарих ғылымында қандай жетістіктерге қол жеткіздік деген сауалға газет бетінде жауап беру өте қиын. Өйткені тарих ғылымындағы соңғы үш онжылдықтағы бар жетістіктерді жіпке тізгендей етіп, атап шығу үшін газеттің бір беті емес, бір саны да жетпейді. Соған қарамастан қысқаша болса да атап көрейін. «Тарихты халық жасайды, ғалым жазады», «тарихты жасаудан оны жазу қиын» деген қағидаларға сүйенсек, шынымен де тарихты зерттеу үшін, жазу үшін теория, методология деген ғылыми ұстанымдар қажет. Кешегі кеңестік кезеңде қоғамтанушы мамандарға арналған дайын әрі үстем және жалғыз ғана маркстік-лениндік методология болды. Жетпіс жылдай осы методологияға сүйенген қоғамтанушы мамандар үшін тәуелсіздігіміздің алғашқы жылдары одан бірден арыла қою қандай қиындықтар туғызса, ескінің орнына келген жаңа өркениеттік ұстанымды қабылдай қою да сондай қиындықтар туғызғанын бәріміз білеміз. Соған қарамастан жаңа ұстанымның толық жеңіске жетуі отандық тарих ғылымындағы ең үлкен жетістік деуге болады. Екі ұстаным арасында қандай басты айырмашылық бар десеңіз, ол мынада. Бұрынғы методология таптық принципке негізделіп, халықтың бір бөлігінің тарихы қарастырылды. Соның нәтижесінде қазақ халқының небір асылдары – хандар мен сұлтандарға, билер мен батырларға, ақындар мен шайырларға, дін қайраткерлеріне, XX ғасыр басындағы ұлт қайраткерлеріне ел тарихынан орын берілмеді. Ал өркениеттік ұстаным дегеніміз таптық ұстанымға қарсы халықтық, ұлттық ұстаным дегенді білдіреді. Тәуелсіздігіміздің алғашқы жылдары қоғамтану саласындағы негізгі теориялық мәселе оң шешілгендіктен, тарихшыларымыз да жаңа ұстанымға сүйеніп, тарихымызды зерттеуге белсене кіріседі. Тәуелсіздік жылдары жаңа ұстанымға сай шынайы зерттеліп, оң бағасын алған тарихи мәселелерді атап айтсақ, 1920-1930 жылдардағы Қазақстан тарихының саяси, әлеуметтік, экономикалық мәселелерін нақты айтар едім. 1937-1939 жылдары жаппай саяси репрессия мен оның құрбандары, 30-шы жылдары басындағы елдегі аштық пен өлім, ұжымдастыруға қарсы көтерілістер мен бас көтерулер, Голощекиннің «кіші октябрь» саясаты, Алаш қозғалысы, Алаш автономиясы, Алаш қайраткерлерінің өмірі мен қызметтеріне арналған тақырыптар болды. Осы тақырыптарға байланысты тарихшыларымыз өте қарқынды зерттеулер жүргізіп, ғылыми нәтижелері бірнеше жүздеген жеке кітаптар болып жарыққа шықты. Тәуелсіздік арқасында ел үшін тер төгіп, жанын берген небір тарихи тұлғалар өз халқына қайта оралды. Олардың көпшілігінің есімдерін мәңгі есте қалдыру үшін оларға ауылдар мен елді мекендерге, мектептер мен көшелерге олардың есімдері берілді, ескерткіштер орнатылды. 1993 жылы «Орбұлақ шайқасының» 350 жылдығына орай арнайы Үкіметтің қаулысы шығып, тарихи мереке арнайы тойланды. Соның аясында қазақ-жоңғар соғыстарында ел билеген хандар мен сұлтандарымыздың, қол бастаған батырларымыздың, ел бірлігін ту еткен билеріміздің тұлғалық болмыстары да зерттеле басталды. Жалпы, XVII-XVIII ғасырлардағы тарихымызға тереңдеу арқылы қаншама тарихи тұлғаларымыз қайта тірілді. Қазіргі кезеңде олардың да есімдерін мәңгі сақтау үшін көптеген іс-шаралар жүзеге асырылды. Тәуелсіздігіміздің екінші және үшінші онжылдықтарында мемлекетіміз тарихымызға қатысты бірнеше ауқымды бағдарламаларды қолға алды. «Мәдени мұра», «Халық тарих толқынында», «Мәңгілік ел», «Рухани жаңғыру» бағдарламалары тарихшыларымызды бір жағынан қолдау болса, екінші жағынан олардың ізденістеріне тың серпін бергізді. Олардың нәтижесінде қаншама шетелдердегі тарихымызға қатысты жәдігерлер елге әкелінді, қаншама зерттеу еңбектері жарық көрді, қаншама тарихи тақырыптарға арналған телехабарлар түсірілді. Мұның бәрі халқымыздың тарихи санасын байытты десем артық айтқандық емес. Осы 30 жыл ішінде тарихтың бір саласы – археологтарымыздың қол жеткізген жетістіктері ұшан-теңіз. 1969 жылы Есік қорғанынан табылған бір «Алтын адам» тарихи санамызды бір байытса, қазіргі кезеңде олардың саны 5-6 болды. Әсіресе, Шығыс Қазақстан өңірінде қазба жұмыстарын жүргізіп жатқан әл-Фараби атындағы ҚазҰУ археологтарын ерекше айтуға болады. Олардың ғылыми зерттеу жұмыстары әлі жалғасуда. Болашақта әлі де талай ғылыми сенсациялардың болуы ғажап емес. Тәуелсіздік жылдары тарихшыларымыздың қолға алған маңызды тақырыптарының біріне қазақ мемлекеттілігі тақырыбы жатады. 2015 жылы мемлекеттің қолдауымен Қазақ хандығының 550 жылдығы арнайы түрде бір жыл бойы елімізде атап өтілді. Осыған орай, осы жолдар авторы өзінің ұзақ жылдар бойғы зерттеулерінің нәтижесін үш монография етіп жарыққа шығарды. Одан басқа тағы да қазақ, орыс тілдерінде он шақты еңбек жарық көрді. Еліміздің бас және ірі қалаларында, барлық облыс орталықтарында осы мерекеге арналған ғылыми шаралар өткізілді. Өткен жылы да Алтын Орданың 750 жылдығын атап өту аясында тарихшыларымыз белсенді түрде ғылыми ізденістер жүргізді. Әлемде қалыптасқан қиын жағдайлар біршама қолбайлау жасағанымен тарихшыларымыздың ізденістеріне тежеу қоя алмады. Қаншама мақала газет-журнал беттерінде жарияланды, қаншама онлайн форматта ғылыми жиындар өткізілді, теле-радиохабарлар түсірілді. Кезінде бір ғұламаның «Ұлттық сананы оятып, дамытуда тарихтың атқарар рөлін ешбір қоғамдық ғылым атқара алмайды» деген сөзінің растығына тарихшыларымыздың 30 жылда атқарған істеріне қарап көз жеткізгендей боласыз. Меңдігүл НОҒАЙБАЕВА, Тарих ғылымдарының кандидаты, қауымдастырылған профессор, әл-Фараби атындағы ҚазҰУ тарих факультетінің деканы:Тарихты зерттеу ісі науқаншылдықтан арылуы тиіс
– Тәуелсіздігімізді жаңадан алып, алға қадам басқан алғашқы сәттен қолға алынған әлеуметтік-экономикалық және саяси реформалармен қатар өткен тарихымызға деген сұраныс та басты назарда болды. Сонау 1998 жылды «Халық бірлігі мен ұлттық тарих» жылы деп жариялаудан бастап, кешегі «Мәдени мұра», «Халық тарих толқынында», бүгінгі «Рухани жаңғыру» жалпыұлттық бағдарламаларының барлығы өткенімізді түгендеп, келешекті айқындауға бағытталды. Тарихи таным мен санамызды түгендеп, қалпына келтірдік деген тұста мәселенің мәні әлі де болса тереңде жатқаны айқын біліне бастады. Себебі, күн өткен сайын әлемдегі, көрші аймақтардағы жағдайлар өзгеріп, тіпті кейбір мәселелер ушыға түсуде. Осы орайда жекелеген мүдделі топтардың арандату әрекеттері бой көрсетті, қоғамға «ақпараттық арандатушылық» көріністері ұсыныла бастады. Кешегі РФ Мемлекеттік Думасының депутаты және т.б. шенеуніктердің Қазақстан аумағына қатысты ешбір негізсіз пікірлері жайдан-жай туындап отырмағанын түсінуіміз қажет. Дегенмен, қоғамда осындай арандатушылықтарға қарсы тұратын күшті «иммунитет» қалыптасуы тиіс. Мұндай «иммунитет» қоғамдық сананы толықтай жаңғыртып, қазақстандық құндылықтар әрбір азаматының жеке құндылығымен астасқан сәтте ғана мүмкін болмақ. Ел мен жердің өткеніне құрметпен қарайтын, оны терең білетін және сыйлайтын, өзгеге сыйлата білетін ұрпақтың ғана бойында болмақ. Олай болса, бүгінгі тарих ғылымының алдында үлкен міндеттер тұрғанын мойындай отырып, қандай шаралар мен қадамдарды жүзеге асыруға міндеттіміз деген сауалдар туындайды. Ең алдымен жазылуы тиіс көп томдық академиялық тарихымызды қолға алу қажеттілігі. Бұл мәселе бұрын да көтерілді. Белгілі институтқа тиісті қаржы да бөлініп, 20 томдық еңбек басталғаны хабарланды. Нәтиже қайда? Неге қайтадан академиялық басылымның қажеттілігі туралы тағы да сөз қозғауға мәжбүр болып отырмыз. Өйткені тарихымыздағы кейбір күрделі проблемалар осы күнге дейін жабулы қазан күйінде қалып отырғанын мойындауымыз қажет. Басқа проблемаларды айтпағанда ХХ ғасыр басындағы әлеуметтік-экономикалық және демографиялық, саяси оқиғаларға толық баға бердік деп айта алмаймыз. Өткен жылы ғана жер-жерде күнде конференция жасап «ұранға үн қосқан» Алтын Орда немесе Ұлық Ұлыс тарихын тереңдетіп зерттеу мен дәріптеуге байланысты нақты шешім қабылданған жоқ. Алтын Орда тарихын зерттеу орталығын құру мен арнайы зерттеу тобын құру, болашақ мамандар дайындау ісін барынша талқылаған едік... Сонау тас, қола дәуірінен, сақ, ғұн, түркілер мен айбынды түркі-моңғолдар дәуірінен, айшықты Қазақ хандары, орыс отаршылдығына қарсы азаттық күрес пен ұлттық жаңғыруға бет бұрған Алаш арыстары дәуірін, қайшылықты кеңес заманы мен бағасын әлі толық бере алмай отырған Тәуелсіздік жылдарының кез келген проблемаларын зерттеу үшін әр салаға маманданған, шет тілдерін (еуропа пен шығыс) меңгерген, білімді, білікті мамандар қажет. Алысқа ұзамай-ақ, кешегі Қазақ хандығының 550 жылдығы мен Алтын Орда тарихына қатысты дүбірде айқын көргеніміздей елімізде осы сала бойынша бірен-саран ғана мамандар болмаса зерттеушілердің толық буыны жоқ екенін айқын көріп отырмыз. Мәселені, жаттанды пікір мен белгілі тарихнамалық ойларды қайталап, «кезекшілерден сұхбат» алу, «есептік конференция өткізумен» жаба беру кәсіби ортада наразылық тудырып отырғаны рас әрі мұндай науқаншылдық қоғам алдында тұрған күрделі пробламаларды шешуге емес, керісінше дилетантизмді күшейтіп отыр. Сондықтан, тарихтың белгілі бір датасы мен проблемасы төңірегінде ғана «кезекті науқанды» «табысты» өткізуден бас тартып, қазақстандық тарих ғылымын жүйелі, жан-жақты дамыту үшін нақты бағдарлама қажет. Президент мақаласын оқығаннан кейінгі туындаған және бір ой. Соңғы жылдардағы шешім бойынша жоғарғы оқу орындарында Қазақстанның қазіргі заман тарихы пәні ХХ ғасыр басынан бастап қана оқытылып келеді. ХХ ғасырға дейінгі ұлттық тарихымызға тірек болғани кезеңдер «мектеп бағдарламасында бар» деген сылтаумен алынып тасталған. Әлемдік тенденция бойынша еліміздегі үздік ЖОО-да шет елдерден білім алатын студенттер саны артуда. Мысалы, әл-Фараби атындағы ҚазҰУ-дың өзінде бүгінгі таңда бес мыңға жуық шетелдік студенттер білім алады. Сол шетелдіктерге біз саналы түрде тарихымызды келте оқытып отырғанымыз қалай? Осы арқылы «КСРО шеңберінде ғана қалыптасқан шекараны заңсыз иемденіп, көршіміздің «сыйлығының» арқасында ел болып отырғанымызды» өзіміз айтып отырған жоқпыз ба? Президентіміздің өзі шетелдіктерге арналған қазақтың ағылшын тіліндегі қысқаша оқулығы туралы мәселе көтеріп отырған тұста бұл мәселе де шешімін табуы тиіс. Сананы жаңғыртудың тағы бір жолы тарихи жер-су атауларын қайта қалпына келтіру ісінде де кешеуілдеп жүрміз. Сондықтан бұл істі тездету қажет. Президент мақаласында айтылғандай, Түркістан атауымен қатар, бізге Сырдария, Жетісу, Сарыарқа, Ұлытау тәрізді қасиетті атауларымыз да қайта оралуы тиіс деп санаймыз.Материалды дайындаған
Бақытбек ҚАДЫР