Ауғанстан қазақтары: Қазақстан бізге ие болса екен
"..Ауғанстан қазақтарын қайтарып алу міндетті емес. Ол жақта Қазақстанға бүйрегі бұратын үлкен диаспора қалыптастыру керек. Сосын сонда оларды біздің мәдениетімізге баулығанымыз жөн. Қазір Түркия түрлі елдегі тіл орталықтары, Қытай Конфуций орталықтары арқылы қалай өз тілі мен мәдениетін насихаттап жатса, біз де солай істеуіміз керек".
Ш.Уәлиханов атындағы Тарих және этнология институты директорының орынбасары, тарихшы ғалым Жомарт Жеңісұлы былтыр жыл соңында Ауғанстандағы қазақтардың хал-жағдайын біліп қайтқан болатын. Содан соң «Қазақтар тұратын біраз жерді аралай алмадым» деген ол биыл жыл басында тағы ауған жеріне барып, ондағы қазақ көп шоғырланған ауылдарды аралап қайтты. Айтары көп ғалымға хабарласып, әңгімесін жазып алған едік.
Ауғанстан қазақтары. Олар кімдер?
Шығыстанушы әрі тарихшы болған соң бізге іргелес жатқан аймақтардың тарихы, сол жерде тұрып жатқан этникалық топтардың тұрмыс-тіршілігі маған қызық. Соның ішінде Ауғанстан да бар. Екіншіден, Кеңес Одағы кезінде саяси қуғын-сүргін, ашаршылық, бай-бақуаттылар кесірінен жерін тастап, Тәжікстан, Қытай, Ауғанстан, Өзбекстанға жер ауып кеткен қазақтардың одан кейінгі аяқ алысы туралы білгім келді. Үшіншіден, қазір ел ішінде Ауғанстанда қанша қазақ қалғаны, олардың ол жаққа қашан және қалай көшіп барғаны жиі талқыланып жатыр ғой. Мұның бәрін ескеріп, Ауғанстанға ғалым ретінде барып қайту туралы шешім қабылдадым. Өзіңіз білесіз, Ауғанстанда саяси ахуал қиындау. Санитарлық-эпидемиологиялық жағдай да мәз емес. Қай жағынан алсақ та, артта қалған ел ғой. Соған қарамастан белімді бекем буып, барып қайтайын дедім. Бірінші рет былтыр желтоқсанның соңында бардым, екінші сапарым биыл ақпан айында болды. Жалпы, бізде Ауғанстан туралы ақпарат аз ғой. Екі ел арасында дипломатиялық қарым-қатынас әлі орнаған жоқ. Ол ел туралы деректерді әлемдік басылымдардан ғана оқи аламыз. Сондықтан әлбетте, басында «Қалай болар екен?» деген қорқыныш болғанын жасырмаймын. Әсіресе, шекарадан өткен кезде бойымды үрей биледі. Қонақүй табу, таксиге міну секілді қарапайым нәрседен бастап, жеке басыңның қауіпсіздігіңе дейін толғандырады ғой. Алайда Ауғанстан мәдениеті ирандықтарға жақын. Ал мен Иранда жеті жыл оқығанмын. Сондықтан «ол жақ Иранға ұқсайтын болар» деп дайындалып бардым. Парсы тілін жетік білетіндіктен, «Қанша дегенмен тіл білемін ғой» деп өз-өзімді жұбаттым. Оның үстіне, ондағы Мазар Шәріп қаласында біздің консулдық жұмыс істейді. Соған сеніп бардым (күліп). Алғашқы сапарға өз қаржыммен бардым ғой. Сондықтан мейлінше үнемдеуге тырыстым. Алматы-Қатар-Кабул бағытында әуе рейсі қатынайды екен. Алайда мұны менің қалтам көтермейді. Сондықтан маршрутты өзім белгілеп, таксимен жетемін деп шештім. Алматыдан Ташкентке, сосын Самарқанға, содан соң Термез қаласына өттім. Тәжікстанға өтіп, ауған шекарасына жеттім. Шекарада мені Ауғанстанда тұратын қазақ, кәсіпкер Қаландар Рахым күтіп алды. Онымен әлеуметтік желі арқылы танысқан едім. Кейін ол «Сіз туралы көп естідім» деп маған хабарласты. Сөйтіп, онымен байланыс орнатып, жолға шығарда бәрін, тіпті ауа райына дейін сұрап отырдым. Қаландар қазақшаға судай. Қазақстанға бірнеше рет келген. Ата қонысы – Қызылорда облысының Жаңақорған ауданына ағайындарын іздеп барған. Қазақстан туралы білері көп, Түркияда оқыған, көзі ашық жігіт. Ол мені көлігіне отырғызып алып, Мазар Шәріп қаласындағы үйіне алып барды. Сосын онда үлкендердің басын қосып, үлкен жиын өткізді. Ақсақалдармен жеке-жеке сұхбаттасып, мәдениет, діни сенімі туралы кеңінен сөйлестім. Қазақша білетіндері жетерлік. Ал өзгелері өзбек тілінің қыпшақ диалектісінде сөйлейді. Қазақ тілі қыпшақ-ноғай тармағына жататындықтан, ноғай, қарақалпақ тілін қалай жете түсінсек, олармен де сөйлесу оңай болды. Менде басқа ұлттың өкілімен сөйлесіп отырмын деген ой болған жоқ. «Түсінбей қалдым немесе қайталаңызшы» дегенім жоқ. Бәрін түсініп отырдым. Олардың менталитеті, мінез-құлықтары, мақал-мәтел қосып сөйлейтіні – бәрі бізге ұқсайды. Ауғанстанда түрлі ұлт өкілдері тұрады. Елдің ата заңы бойынша олар Ауғанстанның ұлты болып есептеледі. Соның ішінде өзбектер, пуштундар, тәжіктер және хазарлар – Ауғанстанның негізгі халқы. Ал қалған ұлттар бөлек болып қарастырылмайды. Өзбектердің арасына кіріп кетіп, өзбек болып жүреді. Олардың жеке куәліктерінде қандай қауымнан шыққаны туралы жазылады. Көп қандасымыз қазақ деп жазып алса, біразы өзбек деп жаздыртып алған. Ақсақалдардың бар айтқаны мынадай: Елмен байланыс болса екен, Қазақстан бізге ие болса екен. Айта кетерлік жайт, онда оларды Қазақстанға міндетті түрде қайтару керек деген әңгіме болған жоқ. Мен оларға ондай уәде бергенім де жоқ. Онда мен тарихшы ғалым ретінде бардым. Олардың қайтарып алу ісімен айналысатындай мен шенеунік я дипломат емеспін. Тек «Ауған қазақтары деген кімдер екен? Бізге қандай пайдасы бар? Біз оларға не бере аламыз?» деген сұрақ мазалады. Десе де, оларға «Қазақша кітап-оқулықтар жібереміз. Балаларыңызды біздегі оқу бағдарламаларына қатыстырып, қолымыздан келгенше Қазақстанда оқуына жағдай жасаймыз» деп уәде бердім. «Ойбай, бітті, болды. Біз Қазақстанға кетеміз» деп отырған олар жоқ. Бар айтқаны – «Бізге ие болатын біреу болса, артымызда Қазақстан деген ел тұрғанын біліп, көкірегімізді көтеріп жүрсек дейміз. Арамызда білімді жастар баршылық. Оларды елге оқуға жіберсек, сол жақта өсіп-өнсе дейміз». Содан соң ол жақта емхана, дәріхана, мектеп жетіспейді. Әлеуметтік жағдай төмен. Құдықтар жоқ. Ауызсумен қамтамасыз етілген аймақтар аз. Сондықтан қазақтар көп шоғырланған аймақтарға көмектесіп жіберсе деген тілегі тағы бар.
Радикалды ағымдар жоқ
Мені бәрінен бұрын қызықтырған мына бір нәрсе болды. Ауғанстан жерінде қазаққа тән не нәрсе бар екен? Ол жақты қазақтар бұрыннан мекендесе, демек, қазақша жер-су, тау атаулары болуы шарт қой. Жан-жағыма зер салып, сондай ерекшеліктерді іздеп жүрдім. Мазар Шәріп қаласында онша байқалмайды, ал ауылдарға барсаң, көп дәстүріміздің сақталғанын байқайсың. Бірінші барғанда Ауғанстанның солтүстігіндегі ауылдарды араладым. Алдымен Қазақлы деген ауылға бардым. Ол жердегілер де қыпшақ тілінде сөйлейді екен. Бірақ көбінің тегі – Қазақ. Мысалы, Абдулла Қазақ, Мұхамед Қазақ атты қандастарды кездестірдім. Одан кейін Дулат деген тауға бардым. Оның етегінде орналасқан Сүлікті деген ауылға бас бұрдым. Сүліктіде қоңыраттар тұрады екен. Одан соң Әмударияның бір сағасында ағып жатқан Алшын деген өзенді көрдім. Соның ішінде бір көпірді Алшын көпір деп атайды екен. Тасқорған деген жерге табаным тиді. Сосын кейбір ауылдарда тұтас рулас шоғырланып тұрады екен. Қаңлылардың ауылына барып, олардың ақсақалдарымен сөйлестім. Байұлына кіретін Таз руының ақсақалдарымен әңгімелестім. Ашамайлы, Жалайырдан тарайтын ұрпақтармен де таныстым. Ру өкілдерімен жеке-жеке сөйлесіп, көп дерекке қанық болдым. Жалпы, қазақтар тұратын жердің бәрін араладым. Кейбір ауылдарда руластар өздері ғана тұрады. Таз руынан тарайтындар кезінде жан-жаққа шашыраған руластарын бір жерге жинап, бірге күнелтіп жүр. Бір-бірімізге көмектесейік, жетім-жесірлерімізге қамқор болайық, бір-бірімізден хабар алу оңай болсын деп бір жерде тұрып жатыр. Тек өздері тұрады, мал шаруашылығымен, диқаншылықпен айналысады. Қолөнерден де кенде емес. Кілем тоқиды. Ол ауылда біздің ауылдардағыдай 4-5 мың адам тұрмайды. Онда шамамен 50-60 үй түтін түтетіп отыр. Бірақ барлығы олай бір жерге тұрақтамаған. Шашырай орналасқандар жетерлік. Қалалы жерде бір кварталда, бір ықшам ауданда бір-біріне жақын тұрады. Наймандар солай тұрады. Бір көшенің бойында тұратын Ашамайлыларды да кездестірдім.
Байқағаным, олар да негізінен ет жейді. Бірақ олар етті аз тұтынады екен. Астына қамыр, үстіне ет пен басқа жеміс-жидектер салады. «Онда біздегі дәстүрдің түгелі сақталған ба?» дегенге жауап күтуге болмайды. Өйткені олардың бізден бөлініп қалғанына соңы бір ғасыр, алды төрт-бес ғасыр болды. Мұндай уақыт аралығында кез келген ұлт ассимиляцияға ұшырайтыны айдан анық. Алайда мені мына нәрсе қатты таңғалдырды. Ақсақалдар мен жастардан киіз үйдің элементтерін сұраған едім. Олар уық, кереге, шаңырақ, босаға деп қазақша іркілмей жауап берді. Басқа, басқа мұны білетіндеріне таң-тамаша болдым. Оларда да домбыра деген аспап бар. Біздікінен өзгешелеу. Бірақ біздің өнертанушылар бұрын біздің домбыра осындай болған дейді. Кейін музыка зерттеушісі Ахмет Жұбанов өзгертсе керек. Тағы бір айта кетерлігі, олардың өз ауыз әдебиеттері бар. Мен бұрын-соңды естімеген жыр-дастандардың үзінділерін естідім.
Тағы бір айтарым, ол жақта радикалды ағымдар жоқ. Оларға Талибан үкіметі, оның алдындағы үкімет те қарсы болған. Оларды елге кіргізбейді. Ал бәрі сөз етіп жүрген киімдері – сол жердегі ауған халқының ұлттық киімі ғой. Олар мыңдаған жыл бойы сол киіммен жүр. Қазақтарда да осыдан жүз жыл бұрын басқа киім үлгісі болды ғой. Бірақ біз жақта жаһандану процесі жылдам жүрді де, бәрі бірте-бірте өзгеріп сала берді. Ал олар сол өзгермеген күйі қалып қойды. Сосын басқа ұлттың арасында өмір сүрген соң, түбі сол жаққа икемделетіні анық қой. Күн көру керек. Интеграциялану қажет. Сондықтан ондайға түсіністікпен қарау керек. 1995 жылы Ауғанстаннан келген біраз қазақ Түркістанның қасындағы Достық деген ауылға қоныстанған болатын. Қазір сол отыз жыл бұрын барған оларды жергілікті халықтан ажырата аласыз ба? Ажырата алмайсыз. Сол келгенде дамбал киген кісілердің бәрі дүниеден озды. Олардан тарағандары ауыл тұрғындарына еліктеп, икемделді. Сол секілді кез келген нәрсе мәдениет ықпалымен өзгереді. Мінез де, менталитет те.
Қазақ Ауғанстанға қай кезде барған?
Жалпы, кез келген адам басқа елге көшер кезде сол елдегі диаспораға иек артатыны сөзсіз. Кеңес Одағы кезінде Қытайға қашқан қазақтар онда жоңғарлар, қытайлар тұратын болса аяқ баспайтын еді. Олар сол жерді мекен еткен қазақтарды сағалап барды. Сол секілді Ауғанстандағы қазақтар да сол елде бұрыннан тұрып жатқан қазақтарды сағалап барған. Ауғанстандағы қазаққа тән ру-тайпалардың тарихын 3 кезеңге бөліп қарауға болады: ХV–XVI ғасырларда ауған, сосын XIX–XX ғасырлардағы түрлі саяси оқиғаларға байланысты көшуге мәжбүр болған және кеңестік жүйенің қуғын-сүргіні, аштық пен кәмпескелеу кезінде Ауған жеріне қоныс аударғандар. 20-30 жылдары кеткен қазақтар өзінің алдында кеткен, яғни XIX–XX ғасырда қоныс аударған қазақтарды сағалап барды. Бізде бұл жөнінде нақты тарихи деректер бар. «Ауғанстанда қазақтар тұрады екен. Ол жақта күн жылы екен. Онда Әмудария деген өзен бар екен. Аштан өлмейміз» деп, сол жақты бағыт етіп, жағалай жөнелген. Ал ХIХ ғасырда барғандар оның алдындағы ғасырда көшуге мәжбүр болған қазақтарды сағалап барған. Олар онда бостан-бос барған жоқ. Қай жерде өмір жалғасып жатыр, сонда барып, күнелткісі келеді. Енді олар өздерін өлімге қиятын жерге бармайды ғой. Бірінші барғандар Дешті Қыпшақ, шайбанидтер, Өзбек ұлысы кезінде өмір сүрген – қаңлы, қоңырат, алшын, қыпшақ тайпалары. Мен қазір монография жазып жатырмын. Оның ішінде Ауғанстан қазақтарының қоныстануын растайтын тарихи деректер бар. Қасым хан, Тәуке ханның кезінде көшіп барғандары, одан кейін де «Біз қазақ деген елденбіз» деп барған тайпалар бар.
Жалпы, үш кезеңде барған қазақтардың қазақилығы жергілікті халықпен етене араласуына байланысты әртүрлі. Дегенмен соңғы барған қазақтар қай жерден келгенін, руының қандай, жеті атасының кім екенін беске біледі. Сол топпен келгендердің арасынан Есентемір, Тама, Божбан, Жетімдер, Керей, Найман, Маңғытай, Шөмекей, Кете, Сарғасқа руларынан тарайтындарды кездестірдім. Олардың көбі біз секілді көпбалалы. Қырықтағы азаматтың 8 баласы бар. Тама руынан тарайтын бір азамат мұнда 5-6 отбасы қалдық дейді. Әрбірінің үйінде 10 адамнан болса, бір рудан 60 адам бар ғой сонда. Бірінші топтағылар аз болса да бар. Ал екінші топтағылар көптеу. Олар өзбекке жақындап кеткен, бірақ өздерін қазақпыз деп есептейді. Өздерін өзбектерден бөліп көрсетеді. Айта кетерлік бір жайт, 1979 жылдан соң Ауғанстанда статистика жүргізілмеген. Қазақтар туралы ешкім мәлімет те жинамаған. Қандастар әр таудың етегін, өзен жағасындағы ауылдарды жағалап, күнелтіп жүргендіктен оларды ешкім іздемейді ғой.
Ауғанстан қазақтарын қайтарып алу міндетті емес. Ол жақта Қазақстанға бүйрегі бұратын үлкен диаспора қалыптастыру керек. Сосын сонда оларды біздің мәдениетімізге баулығанымыз жөн. Қазір Түркия түрлі елдегі тіл орталықтары, Қытай Конфуций орталықтары арқылы қалай өз тілі мен мәдениетін насихаттап жатса, біз де солай істеуіміз керек. Олар біздің рухани, мәдени, тіпті саяси бір базамыз болуы керек. 1926 жылы санақ жүргізілгенде Өзбекстанда өзбектер бөлек көрсетілген, қыпшақ пен қоңыраттар құрама тайпалар ретінде бөлек жазылған. Содан бері бір ғасыр өтті. Қазір олардың бәрі өзбек болып кетті. 1926 жылғы санақ бойынша онда 130 мың қыпшақ тіркелген. Ал қазір олар ала шапан киіп, өзбек болып жүр. Оларға қазір барып «Сендер қазақсыңдар ғой» десең, «Әрі жүр» дейді. Егер оларды санақ жүргізілген кезде шақырып, ортамызға икемдеген кезде Өзбекстандағы қазақтар саны қазір ел айтып жүргендей 1 млн емес, 5 млн болатын еді. Дәл сол жағдай қазір Ауғанстан қазақтарының басына туып тұр. Бірақ олар мынадай, олар анадай деп олардан да бас тартамыз ба?
Қазақ байларының дені – жастар!
Ауғанстан қазақтарының арасында бай тұратын қазақтар көп. Тағы бір қызығатыным, ол байлардың дені – жастар. Жеке кәсіп дөңгелетіп отыр. Дүкендері, сауда орындары, қоймалары бар. Еңбекқор. Жастары елге барған күннің өзінде бізге қарап қалмайтыны сөзсіз. Бір кәсіпкермен сөйлескенімде ол «Маған Қазақстаннан бір тиын керек емес. Бар болғаны Солтүстік Қазақстанға тұрақтауға рұқсат берсе болғаны. Ондағы бір ауылдағы үйлерді сатып алатын едім. Балаларға мектеп аштыратын едім. Ол жерден жер алып, бидай, арпа егіп, оны элеваторда сақтап, ұн қылып, басқа елдерге экспорттайтын едім. Маған көпшіліктің көмегі қажет емес. Жұмысшы ретінде туыстарым мен рулас бауырларымды жұмысқа алып кетемін. Оларға бір-бір үй алып беремін. Еш жәрдем керек емес» дейді. Олар қазір де солай өмір сүріп жатыр. Онда біздегідей әлеуметтік көмек, жәрдемақы, шәкіртақы, зейнетақы деген жоқ. Тегін емделу, білім алу мүмкіндігі де жоқ.
Жоғарыда көзі ашық жастар бар екенін атап өттім ғой. Сондай жастардың бірі – Рамазан Батыр. Ол Тахар қаласынан Тұран деген атпен академия ашқан. Онда тіл мамандары 500 баланы ағылшын, неміс, француз және орыс тіліне үйретеді. Рамазан «Маған елден мамандар жіберсе, оқулықтар әкеп берсе, осы орталықта қазақ тілін үйретер едім» дейді. Ауғанстанда Рамазан секілді жан-жақты, ағылшыншаға судай, парасатты жігіттер көп. Журналист бауырларымыз да бар. YouTube-та өз арнасын жүргізетін жігіттер де бар. Осы ретте ол жастарға біздің тараптан куратордың жұмысын атқаратын бір жетекші керек. Әсіресе, мәдени құндылықтарымызды дәріптеуге септігін тигізетін бір жан табылса дейсің. Алдымызда Наурыз мерекесі келе жатыр. Ауғанстан қазақтарына Наурыздың қалай тойланатынын, ол мереке кезінде не істелінетінін айтып түсіндіру керек. Олар бізбен байланысы болмағандықтан ұлттық мереке туралы ештеңе білмейді. Ауғанстан қазақтары бізден ақша сұрап отырған жоқ. Олар бізден рухани қолдау сұрап отыр. Мен олар «қазақтың көсегесін көгертеді, оларды көшіріп алып келсек керемет болады» демеймін. Тағы да қайталап айтамын, мен олардың түгелін дерлік Қазақстанға алып келуге қарсымын. Қазір біз Ауғанстан қазақтарын көшіріп алуды емес, оларды диаспора ретінде тануға бас қатыруымыз керек. Әлбетте, мұның адамгершілік жағы да бар. Кезінде ата-бабасы мекен еткен біздің жерде олардың да тұрғаны дұрыс. Туған топырақ, тарихи Отаны – біз басып жүрген жер. Дегенмен мұның саяси-экономикалық жағы және бар. Біз – астық, пайдалы қазбаларды экспорттаушы елміз. Әсіресе, бізде өсетін бидайға сұраныс өте көп. Ауғанстаннан Пәкістанға, ары қарай Үндістанға шығып, біздің шикізаттарды таратуға болады. Сол кезде Ауғанстандағы диаспораның пайдасы көп тиеді. Себебі олар осы жолдың торабында тұрып жатыр. Баяғы Әмударияның бойымен өткен Жібек жолы іспетті ғой. Сондықтан осылайша Ауғанстанмен жақсы қатынас орнатуға болады. Жетісайдан Мазар Шәріпке дейін 700 шақырым. Алматы мен Шымкенттің арасы секілді. Ары қарай Пәкістанға дейін тағы 700 шақырым. Сосын Үндістан, Үнді мұхиты, Оңтүстік-Шығыс Азияға шығуға мүмкіндік бар. Сондықтан Үкімет осы тиімді жағын да қарастырса деген тілек бар.
Арнайы экспедиция жіберу керек
Талибандардың қазіргі саяси күрестерінде көп қарсылас бар екенін білетін боларсыз. Ал біздің қазақтардың қақ-соқпен шаруасы жоқ, саяси күреске еріп кетпейді. Бейтарап. Өзбектерді, тәжіктерді де қолдамайды. Өзімен өзі жүрген бауырлар. Бұл жағы да бізге тиімді. Талибандармен байланыс орнатуға септігін тигізеді.
Тағы бір қосарым, Ауғанстанда мәдени орталық ашу керек. Мен өткенде он шақты тақия алып барғам. Алғандардың бәрі қызығып, басына киіп алды. Сосын арасындағы біреуі «Жомарт аға, осындайдан тағы бір елу шақтысын жіберіңізші. Киіп жүрейік» деп өтініш айтты. Расымен олардың біздің ұлттық құндылықтарымыз десе, елең етіп тұратындар жетерлік. «Ауғанстандағы ахуал қиын. Соғыс болған соң Қазақстанға қарай қашып жатыр» дегенді көп естимін. Алайда біз олай ойламауымыз керек. Дегенмен араларында туған жеріне, туыстарына жете алмай, аңсары ауып жүрген қазақтар бар. Мен оларды жіті бақылап, «Осылардікі шын ба, әлде өтірік пе екен?» деп зерттеп көрдім. Мен сөйлескендердің көбі «Мен – қазақпын!» деп кеуделерін ұрып отыр. Ешқандай арам пиғылы жоқ. Бауырлас екенімізді анық сездім. Дегенмен ол жаққа құрамында лингвисттер мен этнографтар кіріктірілген үлкен экспедиция баруы керек. Ауылдарды бір ай аралап, мәдени, этнографиялық зерттеу жүргізілуге тиіс. Сол кезде ондағы қазақ бауырларымызды басқалардан ажырата білеміз. Олардың түгелін өзбек деп те айтуға болмайды. Қыпшақ тілінде сөйлеп тұр ғой. Біздің солтүстік аймақта тұратын қазақтар орысша шүлдірлеп, шашын сарыға бояп алады. Оларды қазақ емес деп айта алмайсың ғой. Мұнда да солай.
Мен бірінші барғанда көп жерді көре алмай кеткен едім. Қыпшақтардың ауылына, Тарих провинциясына барғым келді. Қазақ ауылындағы Қазақ деген мектепті көргім келді. Екінші рет барғанда осы діттеген жерлердің бәрін араладым. Мәдениетімен таныстым, кілемді қалай тоқитынын көрдім. Алайда Ауғанстанда көп уақыт жүруге тағы болмайды. Қатерлі. Екі ел арасындағы қарым-қатынас толық орнамағандықтан, емін-еркін жүре алмайсың. Туристер жүретін жер емес. Сондықтан аз күннің ішінде ұйықтамай, 24 сағат жұмыс істедім десем болады. Бәрін білемін, көремін, жинаймын деген мақсат қойдым. Ал ұйқыны жолға «қалдырдым». Елге келген соң Қаскелең, Алматыда тұратын бірнеше кісі «Ауғанстанда нағашым, туыстарым қалып қойған еді» деп хабарласты. Екінші барғанда «Туыстарыңнан қалайша қалып қойдыңдар?» деп сұрасам, «Ол жылдары елге көшу туралы мәлімет бізге кеш жетті. Ақырында бағдарлама жабылып, біз үлгермей қалдық» дейді.
Өткенде «Отандастар қорының» кеңсесінде бір топ ғалымдар мен депутаттардың басы қосылып, Ауғанстанға жіберілуі керек үлкен экспедицияны қаржыландыру, кешенді зерттеу жүргізу мәселесі көтерілді. Расымен онда арнайы экспедиция жіберуіміз керек. Оларға Ауғанстанда көмектесетін белсенді жастар бар. Қазір олар топ-топқа бөлініп, ауылдарды аралап, кімнің қашан келгенін, атасы кім, әкесі кім екенін анықтап, деректер жинап жүр. Бұл іске белсенді түрде кіріскеніне бір ай болды. Бізді тегі мықты халық деп бекер айтпайды ғой. Ауғанстанда түрлі жаман нәрселер бар. Әсіресе, жасөспірім ұлдарды мәжбүрлейтін небір қитұрқы әрекеттер істелінеді. Алайда ол жақтағы қазақтардың арасында мұндай жоқ. Мұнда қан тазалығы бар. Бір өкініштісі, кей рулар бір-бірімен қыз алысып кеткен. Ақсақалдар «Біз мұны реттейміз, мұны білместікпен істедік, енді олай қайталанбайды» деп отыр. Қазақстанда үнемі бас қосып, әр рудың шежіресін талқылайтын бейресми ұйымдар белсенді жұмыс істейді. Ауғанстан қазақтары алдымен солармен байланыс орнатуы керек. Әлгі ұйымдар қыруар шаруа атқарады. Шежіресіне кіргізу үшін өз адамдарын жіберіп, бұл іске бейжай қарамайды. Ауғанстан қазақтары бәленбай ғасыр бұрын шежіреден шығып қалған ғой. Сол олқылықты толтыру үшін олар зерттеу жүргізуге дайын отыр. Сол кезде жұмыс жеңілдейді деп сенемін. Мен ол жақтан келген соң біраз ру басыларымен кездесіп, қолда бар мәліметті табыстадым. Олар қызу жұмысқа кірісіп кетті. Бұйырса, біздің көздегеніміз осылайша іске асады деп үміттенемін.
Жазып алған
Әлия ТІЛЕУЖАНҚЫЗЫ